![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Först och främst så vill jag säga att problemen existerar och det är inte det vi diskuterar här.De metoder som vissa idioter använder avskyr jag minst lika mycket som du gör.
Men man ska vara försiktig med att utmåla ett land som om en stor del av befolkningen inte tycker om invandrare och som har satt i system att misshandla människor,vilket det låter som när du skriver:"Ett problem är Greklands inställning till flyktingar och invandrare. Den är inte bra". Sen så har jag en fundering kring ditt resonemang när du skriver: "Nja. Jag tycker du ska vara försiktig med vad du påstår om mina kunskaper eftersom du inte har något underlag att bedömma dem". Då vill jag fråga dig vilket underlag du har för att kunna skriva som du gör om situationen i Grekland, utöver de 40 resorna till Grekland samt dina goda vänner. Jag har lite svårt att tro att du med någon semestervecka per år samt samtal med dina vänner har en fördjupad bild av problematiken. Jag har goda vänner som arbetar inom olika myndigheter i Grekland och sitter med kunskap om både invandrings/flyktingpolitik och juridik inom dem områdena, vi resonerar om de här frågorna ofta och de själva säger att det självklart finns utrymme för förbättringar och det arbetas på det området men problematiken är komplex (se nästa stycke för lite kortfattad info). Sen så har jag även många kompisar med utländsk bakgrund som arbetar och lever i Grekland och de har inte stött på dem här problemen och tro mig det finns gott om invandrare i Grekland med positiva erfarenheter. För att nu beröra flyktingströmmarna till Grekland så talar vi om stora okontrollerade flyktingströmmar, de flesta har betalat för att kunna genomföra "resan" och många är inte flyktingar enligt FN.Väldigt många uppehåller sig illegalt i landet och det uppstår vissa problem som du säkert vet,bland annat har kriminaliteten och den organiserade brottsligheten ökat markant. Sen är det som så att oerhört många inte har id-handlingar och det är väldigt svårt att kontrollera om de verkligen ska ha ett uppehållstillstånd. Grekland kan omöjligen ta emot alla flyktingar och ge dem asyl på grund av att det är det första landet de anländer till -enligt Dublinförordningen- som i praktiken innebär att Grekland helt enkelt får hantera problemen helt ensamma. Sen skriver du:"Möjligt, men jag betvivlar att det är så många... Men om jag uppfattat tråden rätt så är det Greklands flyktingpolitik som kritiseras. Inte antalet invandrare som sådant". Du tror inte att det kan finnas ett samband? Antalet asylansökningar ökade under 2006 med 35%. Asylsökningarna placerade Grekland på tredje plats över mottagna ansökningar i EU. Cirka 70 000 illegala invandrare hade gripits i Grekland till och med augusti 2007,en ökning med 45% från 2006. Inströmningen från Turkiet har tredubblats. Det här är från en kort tidsperiod (2006-2007), lägg till ett ordentligt mörkertal så kan man få en uppfattning om vad det rör sig om för siffror i ett längre perspektiv. Det ursäktar ALDRIG hur vissa behandlar flyktingarna,men ska man diskutera ett allvarligt problem så måste man få ett djup i resonemanget och inte hänvisa till ett inslag i tv4 eller någon tidning. När det kommer till tidningsartikeln så förstår jag inte vad du vill säga, är det att i andra länder som till exempel Sverige så står folk i kö för att hjälpa invandrare med bland annat stora lån och stödja dem i deras företagande?? Till sist så tänkte jag kommentera följande inlägg: "Och jag är tämligen övertygad om att vi har en generösare inställning till flyktingar här än Grekland..." Angående Sveriges "generösa" flyktingpolitik så får jag det inte riktigt ihop det med den usla integrationen, om man nu har en generösare inställning så borde verkligheten i Sverige vara den motsatta av vad den är idag, hyckleriet får jag bevis för varje dag. Personligen så har jag har oerhört många kompisar och bekanta som antingen är uppväxta eller som har kommit hit senare, det gemensamma för dem är att många (majoriteten) får uppleva den Svenska "generösa" inställningen endast på pappret. Så det jag tror Peter, är att vi ska försöka få ett djup och bredd samt balans i vårt resonemang, speciellt vid allvarliga ämnen som det här. Senast redigerad av pao den 2008-04-27 klockan 23:30. |
|
|