Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-11, 16:32
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007
Standard Sv: Jeg er rasistisk, feig og fordømmende.

Den organiserte "barne tigger-mafiaen" har ennå ikk fått det grepet i Skandinavia som her i Hellas. Hellas er europas innfallsport fra øst! Alle er illegale innvandrere men politiet har ikke kapasitet til å orddne opp. Om ikke en restauranteier melder fra til politiet prioriter de andre oppgaver, og OM de gjør det vil de finne restaurantmøblene sønderslåtte neste morgen! I Irakleio var det en "razzia" for et år siden, noen "mafioser" ble utviste, men idag er de tilbake! Det kommer til å hende noe en dag for alle er "fly forbanna" , det er synd å si at Grekerne elsket sigøynerne fra før, men BEDRE blir det ikke etter det som pågår nå!

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-04-11 klockan 16:38.
Gammal 2008-04-12, 08:46
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007

Etter det som jeg har hørt i samtale med folk på Løveplassen er disse ”mafiosene”, bakmennene ikke sigøynere, de tilhører den østeuropeiske mafiaen som nå også er i ferd med å overta Norge. (Den norske ”snillismen” har jo alltid gjort Norge til et paradis for kriminelle.) Vi kommer ikke forbi at det er barna som er offer. Det er vel bare klimaet som gjør at Norge ikke er noe lønnsomt marked.
Her i Agios Nikolaos bare 60 km lenger øst har vi ikke dette problemet. De 3 – 4 sigøynerfamiliene vi har her er etter hvert assimilert i befolkningen. De kler seg som sigøyner og selger blomster på restauranter og ballonger på festdager, men det er ungdommene og de voksne , ikke småbarna som står for denne virksomheten. De opptrer meget diskret og er ikke til sjenanse for noen. Alle barna går på skole. Irakleio har ca 200 000 innbyggere, her er det lettere for kriminell virksomhet. Agios Nikolaos med 15 i000 nnbyggere, hele kommunen, Kritsa Kalo Chorio og Elounda medregnet vil heldigvis aldri bli attraktivt for mafiaen.
Jeg syntes imidlertid det er trist at miljøet på denne unike Løveplassen i Irakleio er totalt ødelagt. Kreta totalt har fremdeles bortimot Europas laveste kriminalitet, så vær ikke redde for å besøke oss!
Gammal 2008-04-12, 12:26
pao pao är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

För något år sedan så såg jag ett reportage om en grekisk journalist som lyckades nästla sig in bland ett gäng tiggare.Med sin dolda kamera följde han med och man fick se hur de lurade till sig pengar,efter ett gott dagsverke återvände de till sin "bas" där de slängde sina kryckor, tog av sig bandagen och fick bättre syn.
I ett annat reportage så tog en journalist på sig rollen som tiggare och slog sig ner på en gata i Thessaloniki, han själv blev förvånad över hur fort och hur mycket pengar han lyckades samla in, jag minns inte exakt på öret hur mycket det var men det rörde sig om en timpeng på 300-400 kr, rätt okej tyckte han för att bara sitta ner och göra ingenting.
Jag har släktingar inom poliskåren i Grekland och de säger att det mesta är organiserat av maffiagrupperingar i östeuropa.
Personligen så har jag talat med barn och erbjudit mig att köpa mat åt dem men det har inte varit välkommet,rena pengar skulle de ha (precis som jag hade misstänkt) för övrigt så såg dem väldigt välmående ut, rena och hela.

Senast redigerad av pao den 2008-04-12 klockan 12:30.
Gammal 2008-04-12, 12:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Det du skriver om pao är precis vad vi såg på Naxos. Har upplevt liknande situation på Paros, en av de näsduksäljande snyftande barnen med tyck synd om mig blick kom några timmar senare rusande in och beställde läsk och gyros, fast här är jag inte helt säker, han kan ju varit glad för att han fått ihop pengar till mat, fast å andra sidan borde de fatta att pengarna räcker längre om de håller sig till vatten från tappställen och inte köper burkläsk.
// Helén
Gammal 2008-04-12, 14:38
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

I Chania Old Town har vi råkat ut för detta fenomen. Det var en flicka i yngre tonåren som gick runt bland tavernaborden och delade ut informationslappar med Engelsk text vari framkom en sorgelig historia.

Mor hennes hade att dra försörjning över fem barn, var änka och svälten låg på lur!! Vi gav enligt vår princip icke något, men andra turister gjorde det.

Någon timme senare såg vi samma tidigare eländiga tös sittandes att spela
grekvarianten av "Jack Vegas" på ett ställe längs hamnpromenaden.....

Då vet vi vad de pengarna skulle gå till.

Arne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:15.