Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-11, 16:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag vet inte hur många forum ni andra är med i, men om jag jämför detta forum med andra forum jag deltar i är Kalimeras forum väldigt, väldigt snällt.
Ja heltvisst! Men jag tycker att det SKA vara det också!
Vi som är här har ett stort gemensamt intresse GREKLAND...och det är ju mycket som ryms där....men det jag sett öka är ändå en "mästrande" ton bland vissa gentemot frågor som ställs....eller så är jag som lågstadielärare yrkesskadad med hänsynsfostrande bland mina elever

Lissi
Gammal 2008-04-11, 18:01
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag vet inte hur många forum ni andra är med i, men om jag jämför detta forum med andra forum jag deltar i är Kalimeras forum väldigt, väldigt snällt.
Håller med dig Janne, tycker att forumet här på Kalimera överlag är nästan för snällt.

/Marco
Gammal 2008-04-11, 16:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Om man säger så här. Snällare forum än Kalimera finns inte. Jag har sett exempel på många forum på nätet, där man verkligen går hårt åt varandra.

/Netwolf
Gammal 2008-04-13, 10:56
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det är kanske jag som är "känslig" men vi har ju som ett exempel, de trådar som ibland kommer om "All inclusive"..där får ju nästan OFELBART den som frågar sig serverat att "SÅ skulle jag ALDRIG åka".....fast det var inte alls det frågan gällde....flera liknande trådar tycker jag mig sett....
...många får sig serverat att vissa orter är turistfällor.....inte som något positivt....
Jag vill inte här precisera mer för då känner sig vissa kanske träffade men jag ville bara mana till lite mer ödmjukhet och respekt för olika uppfattningar...
Visst frågar man om saker gällande Grekland så får man självklart olika svar, men det kan ändå sägas på olika sätt....Jag är inte oskyldig heller antar jag ... men hoppas att inte trampa nån på tårna.

Lissi
Hej allihopa!!
Jag vet inte om jag är extra trög eller .... men var hittar jag tråden om "all inclusive"???
Har för mig att jag var med o gjorde nåt inlägg där eller om jag tänkte göra det och det inte blev gjort.
Ber om ursäkt om jag trampat nån på tårna, det var inte alls meningen att göra det. Jag ville bara säga vad jag tyckte om just all inclusive. Men som sagt var, det var ju inte rätt tråd eftersom någon efterlyste vad hotellet heter. Kanske de har all inclusive där o vederbörande som skrev om det kanske bara inte gillar just det. Har då för mig att jag gjorde ett inlägg att jag heller inte reser till den typen av hotell. Det betyder ju dock inte att alla andra måste göra det och att de är konstiga på något vis.
Många av er har ju redan skrivit om det här och jag kan förstå både för och emot MEN det är ju upp till var och en och formulera sig på bästa sätt och alla kanske inte tänker att "hugga" fastän det låter så.
Ok, nu har jag sagt vad jag tycker om det nu är nån som bryr sig

Var hittar jag nu inlägget???
Tack på förhand!!
Ha en trevlig söndag!!
Sanna
Gammal 2008-04-11, 16:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Ja, men så är det ju!!

Erinrar mig en incident för strax under en månad sedan. Icke på forumet, men väl hemma i villaområdet. Ilsken granne kommer och meddelar svavelosande att jag ska "ge fan i" att mata fåglarna!! Jag svarar att jag heltvisst avser fortsätta matandet, men om han har invändningar, då gäller följande: Om två personer ha olika uppfattningar, då kunna ej den ene hävda att han har rätt.

Frågan må då avgöras endera via lagar, avtal eller bestämmelser/regler. Passa ej dessa heller, då må du gå till de rättsvårdande instanserna för att i civilmål få avgjort vem som har rätt.

Jag har aldrig sett en så häpen granne!! Att han numera knappt hälsar då vi möts, det kan jag ta med ro!! Matningen fortgå med full intensitet!!

Men, tvister måste ju lösas på ett civiliserat sätt. Knytnävar, okvädingsord och tillhyggen är ju ingen framkomlig väg människor emellan.

Arne
Gammal 2008-04-11, 17:22
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Om två personer ha olika uppfattningar, då kunna ej den ene hävda att han har rätt.
Frågan må då avgöras endera via lagar, avtal eller bestämmelser/regler. Passa ej dessa heller, då må du gå till de rättsvårdande instanserna för att i civilmål få avgjort vem som har rätt. Arne
Snyggt svarat man skulle vilja ha sett grannens min.
Annars så tycker att glada, positiva, hjälpsamma och leende människor som kan uttrycka sin åsikt på ett respektfullt sätt kan man inte få för många av. Mvh Ann
Gammal 2008-04-11, 15:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Jag tycker att vi haft många infekterade trådar de senaste åren...
Jag antar att du tycker att det den senaste tiden, elle kanske rent av i denna stund, finns många infekterada trådar. Att det under åren sker munhugg är inte konstigt, tvärtom, det vore konstigt om det alltid var frid och fröjd. Och vad som uppfattas som infekterat av en person kanske inte gör det av en annan. Vi är ju alla olika och har olika uppfattningar. Inlägg, eller trådar, som vi som modererar forumet anser bryta mot vett-och-etikett-reglerna tas bort.

Om någon tycker att ett inlägg strider mot reglerna (som finns nedan) är vi tacksamma om det rapporteras till oss. Vi har tyvärr inte koll dygnet runt.

Regler för vett och etikett:
Det är viktigt att ha en öppen attityd mot andra läsare och deras inlägg och att visa hänsyn mot varandra. Innan man postar ett inlägg som kan tolkas som provokativt bör man noga väga orden. Det skrivna ordet kan uppfattas som något helt annat eftersom man inte har ögonkontakt med läsarna. Ett luddigt skrivet inlägg kan misstolkas och leda till onödiga personliga påhopp. Och då blir det snabbt en kedjereaktion. Ett inlägg som man själv anser vara kristallklart kan missförstås av andra.

När du skriver ett meddelande ska du uppträda lika artigt som om det vore ett riktigt samtal. Självklart behöver man inte hålla med om alla åsikter eller acceptera andras idéer, men du ska alltid visa hänsyn och respekt för personerna du diskuterar med. Bemöt andra som du själv vill bli bemött.

Samtalstonen ska vara trevlig och artig, precis som den skulle ha varit ansikte mot ansikte, utan skydd av anonymiteten på Internet. Inlägg ska ställa frågor, ge tips eller inbjuda till diskussion - inte provocera. Inlägg som kan uppfattas som provocerande, hets mot folkgrupp, sexuella trakasserier, förtal, personangrepp accepteras inte.

Senast redigerad av Kalimera den 2008-04-11 klockan 16:03. Anledning: La till reglerna
Gammal 2008-04-11, 19:41
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
...överseende med språkfel eller om någon har en uppfattning som inte stämmer med den egna...
Jag retades med dig i inlägget ovan... Att hoppa på språkfel är tämligen lönlöst tycker jag. Billigt och ger inga poäng eftersom en del av medlemarna på Forumet inte har Svenska som modermål.

Uppfattningar, dvs åsikter är olika. (Jag höll på att bli lite vulgär där... ) Och det måste få finnas olika åsikter! Men det är ytterst svårt att diskutera åsikter utan konfrontation. Jag försöker undvika det genom att klart och tydligt säga: JAG TYCKER.... Sedan kan andra tycka annorlunda... När det gäller åsikter har jag aldrig bråkat med någon. Smak och tycke kan inte diskuteras....

Men är det en helt annan sak när man diskuterar rena fakta. Som Argyris sa: Jag har svårt att ge mig när jag har rätt. Finns det underliggande Lagar, bestämmelser eller annat, som jag känner till, så ger jag mig ALDRIG! Det har dykt upp rena felaktigheter här på Kalimera som jag påpekat, kanske lite väl vasst då, men de kan inte få stå oemotsagda. Speciellt som de kan vara vilseledande.

Citat:
...eller väljer en semesterform som man själv aldrig skulle vilja...
Det där är en annan sak som jag också reagerat på och tycker är märklig. Varför sätts charter som någon motsats till att luffa runt öar med ryggsäck eller rullväska?

Citat:
Lissi: Vi som är här har ett stort gemensamt intresse GREKLAND...
Precis! Min första kontakt med Grekland var -80. Den klassika tågluffen till Korfu. Sedan blev jag snabbt "hardcore" luffare... Men jag har varit på många charterresor ner också. Det beror alltid på ekonomi, familjebild osv... Ibland passar det ena, nästa år passar kanske det andra...

Det finns absolut ingan anledning att sätta det ena mot det andra. Det är i så fall bara snobbism eller orginalitetsjäkt... Mutter...

Peter
Gammal 2008-04-12, 14:01
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Det är nog svårt att förklara på ett enkelt sätt varför det huggs, blir infekterat mm. Men det är nog helt normalt att det förekommer eftersom kommunikation i digital form är en så totalt annorlunda uttrycksform än i verkliga livet.

Lite egna reflektioner är dessa:

Någon/några struntar i forumets regler, alternativt gör egna tolkningar.

Någon gång har frågan ställt - "får vissa forumdeltagare använda sig av en högre gräns för hur de får uttrycka sig" ? Svår fråga, jag har tyckt så själv vid något tillfälle men i regel faller frågeställningen då den som anses bryta mot reglerna själv agerar genom tystnad.

För en tid sedan var en hel grupp deltagare i forumet bara intresserade att "diskutera allt annat än Grekland" under en rubrik där de "började misstänkas" för att vara aktiva med detta en viss tid på dygnet. Resultat - flera av dem blev utkickade härifrån.

Det förekommer vad som skulle kunna kallas "förakt" mot oss som föredrar charter före öluffning. Jag har själv fått påståendet "du ser ju inte lika mycket av Grekland som charterresenär, än som öluffare" - kastat på mig.
Denna syn på andras resande har jag mycket svårt att förstå. Jag skulle gladeligen vilja lära mig att uppskatta öluffning men jag väljer själv när jag och mitt resesällskap har lust att byta formerna för vårat resande.

Som flera andra mycket riktigt har konstaterat har ibland nya medlemmar i forumet svårt att accepteras för att deras premiär med egna inlägg mer eller mindre "ratas" eftersom deras fråga(-or) har varit med massor av gånger tidigare. Det sägs ibland att frågandet från dem även innehåller "önskan om att uppnå acceptans av forumets mångåriga deltagare".

Större delen av forumets innehåll handlar mycket om känslor, upplevelser och därför uppstår lätt diverse former av meningsskiljaktigheter som tyvärr spårar ur på olika sätt. Resor generellt är inte helt lätt att diskutera utan att det förekommer sådant vi nu tar upp.

Det går nog att dissikera orsaker och verkan mycket mycket mer men jag kommer inte på mer just nu. Jag har själv varit med lääänge här och bidragit med en hel del skit även jag och det har jag fått äta upp. Retar jag någon så må det vara hänt men jag läser i alla fall det jag brukar skriva och aktar mig för att bryta mot reglerna. Vill någon tala om för mig att jag någon gång har fel i något jag skriver - varsågod men MOTIVERA då vad jag har fel i/om.

Det finns dessutom kompis/ignorera-funktioner och där kan jag för egen del säga att jag har båda aktiverade. Finns jag själv med i motsvarande form hos någon eller några så vet jag ju i alla fall inte om det men vad skulle jag bry mig om det i så fall ??? Min uppgift här är inte att uppnå popularitet. Uppgiften jag har tagit på mig är att på ett sakligt och trevligt sätt diskutera resor med andra som gillar samma land som jag. Det är dessutom gratis och kul !

Dock.......tycker jag att detta forum är VÄLDIGT SNÄLLT, har ingen erfarenhet av andra forum där det förekommer "värre saker". Vill man ifrågasätta detta forum så tycker jag att man verkligen ska läsa igenom reglerna samt lära sig mer om de otroliga verktyg man har tillgång till.

En gammal regel som faktiskt borde tillämpas mer är "skriv som om den du talar till stod framför dig". Om det förekommer värre övertramp som kan räknas som t.ex hot så har Kalimera´s administratör ett ansvar där ni om jag förstått det rätt, gemensamt kan gå så långt som t.ex polisanmälan. Internet är en uttrycksform som precis som i verkliga livet omfattas av Sveriges Rikes Lag. Även samtliga leverantörer av tjänster för datakommunikation har funktioner där du som enskild kan få en person anmäld för diverse oegentligheter som kan uppstå med datorer och kommunikation på detta sätt. Fast det var väl inte riktigt vad denna tråd handlade om..........

Man kan även försöka sig på att använda sunt förnuft vilket ibland inte alltid är så enkelt som att skriva det. Lyckas jag inte med detta så har jag i alla fall någonting nytt att lära mig.

En annan sak som jag försöker tillämpa på min arbetsplats är: Det är lika lätt och tar lika lite tid att säga någonting trevligt, berömmande, uppskattande eller kanske t.o.m humoristiskt som någonting nedsättande, otrevligt, spydigt eller trakasserande.

Retade jag någon nu ? Tog någon illa upp ?

Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2008-04-12 klockan 14:05.
Gammal 2008-04-12, 14:17
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Jag har varit med ett tag och tycker att detta forum är fantastisk, man hittar allt (ok, inte allt) i detta forum som handlar om Grekland.
Jag är själv halvgrek och tycker at det är kul att så många intresserar sig för grekland.
Om man reser AI eller Charter eller båtluffa etc spelar för mig igen roll. Jag tycker att vi skall hjälpa alla här som ställer frågor att ge dom möjlighet till en bättre bild om det område dom skall åka till => bättre upplevelse.

Jag har blivit påhoppad vid 2 trådar senaste tiden (senaste månader) och tyckte att det inte va så kul, jag förstå att det är flera som har upplevt detta.

Jag funderar på om det kanske kan bero på att vissa (mig själv inräknat) kan tycka att om det kommer nya personer i forum att dom skall vara "snälla".

Jag kommer definitivt fortsätta att svara på dom frågor som jag är kunnig i.

Fortsätt med detta fantastiska forum!!

/Nico
Gammal 2008-04-12, 15:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

På tal om kompis/ignorera funktionenHar en del folk på min kompislista,men det skulle inte falla mig in och ha någon på ignorera listan Så illa behandlad har jag inte känt mig av någon så jag skulle börja göra en sån lista.

Riitta
Gammal 2008-04-12, 15:42
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
Om man reser AI eller Charter eller båtluffa etc spelar för mig igen roll. Jag tycker att vi skall hjälpa alla här som ställer frågor att ge dom möjlighet till en bättre bild om det område dom skall åka till => bättre upplevelse./Nico
Jag håller med, bra skrivet. Mvh Ann
Gammal 2008-04-14, 07:33
Kalimeras avatar
Admin

Den här tråden handlar om Varför "hugger" så många på varandra?. Jag vore tacksam om alla höll sig till ämnet.
Gammal 2008-04-14, 08:43
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Se där nu e janne inne och hugger han medJag ber om ursäkt för attjag var orsak till trådförvrängningen, ska bättra mig!
Yeasou
Gammal 2008-04-14, 08:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Eftersom jag tror att ämnet är färdigventilerat så har jag faktiskt bett Janne att låsa tråden. Bara så ni vet så ni inte tror att något mer dramatiskt skett och börjar undra...

Tack för bra inlägg!
Ha en härlig dag!

Lissi
Gammal 2008-04-14, 09:13
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Eftersom jag tror att ämnet är färdigventilerat så har jag faktiskt bett Janne att låsa tråden.

Lissi

Fast jag skulle gärna se att den kunde få fortsätta. Den har bara varit igång i tre dagar.

Men jag protesterar inte om den blir låst.

Hasse
Gammal 2008-04-14, 09:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Fast jag skulle gärna se att den kunde få fortsätta. Den har bara varit igång i tre dagar.
Men jag protesterar inte om den blir låst.
Jag håller med Hasse
// Helén
Gammal 2008-04-14, 10:21
Kalimeras avatar
Admin

Tråden är låst på trådskaparens begäran. Vill ni fortsätta diskutera forumet är det bara att starta en ny tråd.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:16.