![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag gillar både luffning och charter. Gillar förresten att åka reguljärt också
Citat:
Att luffning skulle vara ett sätt att undvika svenskar och norrmän som Elisabeth skrev tycker jag inte stämmer. I Kykladerna i juni går det inte många timmar innan man stöter på landsmän eller grannar från väster. Det gör väl inget. Jättebra att kunna byta några ord, dela erfarenheter och sen trava vidare åt var sitt håll. Bara roligt tycker jag. För två år sen strulade det dock med semestrar så jag lämnade sambon hemma och bokade biljetter till mig och barnen med Airtours till Kefallonia. Det är väl charter? Väl framme sa vi hej till guiden, vi ses om en vecka. Hyrde en bil en vecka och gav oss ut på upptäktsfärd. Om man vill slippa höra svenska och norska kan jag verkligen rekommendera denna ö. Vi träffade inte en enda på en hel vecka. För några år sedan blev det en riktig charter till Rhodos. Alltså flyg, buss och hotell i ett paket. Reste med Fritidsresor, bodde i Lardos Beach och trivdes helt förträffligt. Senast redigerad av jonasw den 2008-03-14 klockan 11:25. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vi tycker också att det är kul att träffa på både landsmän och andra nordbor! Oj så trevliga "grannar" vi haft genom åren! Inte har vi stört varandra för att vi kommit från samma land ![]() Jag kan tvärtemot tycka att det i så fall ofta är "jobbigare" och mer störande att ha greker eller italienare som grannar för där är det full volym på prat och skratt sena kvällar och nätter många gånger, ingen som helst hänsyn till om grannar vill sova...vi har ju så olika dygnsrytm..men det VET man ju när man bor privat så då är det öronproppar som gäller! ![]() Det är synd tycker jag att charter och egen ö-luff så ofta ställs i motsats till varandra.."antingen -eller" ...för vår det är det "både-och!"!! Lissi Senast redigerad av Lissi den 2008-03-14 klockan 12:38. Anledning: Förtydligande |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag skrev att jag tycker det är värdefullt att inte behöva höra svenska och norska på balkongerna intill och det stämmer, alldeles oavsett vad du tycker. Det finns absolut ingen motsättning mellan att helst inte vilja ha skandinaviska grannar och att tycka att det är trevligt att träffa och prata med skandinaver. För mig är just det en av två avgörande anledningar till att jag inte väljer charter. Jag tillbringar dagarna i Grekland på samma sätt oavsett hur jag reser. Vandrar, hittar favoritstränder och tar dagen som den kommer. |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg er ikke helt sikker på definisjonene her, når man konsekvent sammenligner hotellcharter med øy-loffing. Er det øy-loffing hvis vi tar charterflyet til Kreta, forlater turoperatøren på flyplassen, og tar lokalbussen fra by til by, eller blir værende i samme byen det meste av tiden, til vi møter opp på flyplassen to uker seinere for å ta flyet hjem igjen? På Kreta kan man sikkert finne like stor variasjon mellom byer og områder som mellom mindre øyer i en øygruppe, for ikke å snakke om hvis man tar charterflyet til Kalamata eller Preveza og har hele fastlandet å boltre seg på.
Det virker noen ganger som om loffing Må foretas med båt mellom ulike øyer. Hvorfor er denne formen for reising så spesiell i forhold til å flytte seg over et større område på land? Er det en forutsetning for å kalle det loffing at man til enhver tid bare har reservert rom for neste natt? Jeg spør bare for å få ryddet opp i en del begreper som er litt forvirrende for meg. Senast redigerad av JohnS den 2008-03-14 klockan 16:31. |
|
||||
|
||||
![]()
Ö-uffning betyder för mig att man reser mellan olika öar 2 eller flera om sen boendet är bokat innan eller inte har väl knappast med saken att göra.
Resor på fastlandet kan väl knappast kallas ö-luffning utan i så fall kanske fastlandsluffning eller resande mellan olika orter på fastlandet. Eva |
![]() |
|
|