Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-11, 14:05
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Sv: Flytta till Grekland

Jag vill bara belysa att allt som man till en början tycker är charmigt kan bli irritations inslag i vardagen.Man skall fundera över vad man är för människa och vad man vill ha ut av livet när man väljer ort och leverne. Det är stora skillnader inom Grekland när det gäller allt möjligt utvecklingen både tekniskt och hos folket, moralen, tillgång till affärer m m

Vart man än befinner sig i världen så kommer det en vardag!
Svara med citat
Gammal 2008-03-23, 23:38
lejdy_dis avatar
lejdy_di lejdy_di är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Flytta till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Jag vill bara belysa att allt som man till en början tycker är charmigt kan bli irritations inslag i vardagen.Man skall fundera över vad man är för människa och vad man vill ha ut av livet när man väljer ort och leverne. Det är stora skillnader inom Grekland när det gäller allt möjligt utvecklingen både tekniskt och hos folket, moralen, tillgång till affärer m m

Vart man än befinner sig i världen så kommer det en vardag!
Jag håller med Agda. Har nu befunnit mig i Grekland sedan 2005 till och från. Har varit där mer än jag varit i Sverige, ungefär en 2 tredjedelar är jag i Grekland. Nu har jag sambo där nere, och jobbar även säsongsvis. I början var det otroligt spännande, nya människor, ny kultur, ny miljö, nytt klimat. Man slapp snöslask om vintern bl.a. och på juldagen var det inte omöjligt att gå i t-shirt och äta glass i solskenet. Men allt har en baksida också.
Tidsbegrepp har grekerna inte någon aning om vad det betyder. Det tog mig och min sambo ett år innan ett företag installerade vårat kök komplett. Han sköt upp det hela tiden.
Att supermarkets stänger för siesta gäller på de flesta håll, och vissa dagar är allt stängt. På sommaren gäller inte det, då är det öppet, men på vintern, då man är i större behov av mat, hushållsartiklar och hygienartiklar måste man verkligen tänka på apotekens och alla supermarkets öppettider.
Det är lite krångligt med alla papper man måste ha för att få bo där nere också. Speciellt när många greker på kontoren förstår engelska mycket väl, men inte gärna pratar det. Det är dock lättare på semesterorter att klara sig.
Men en sak som jag verkligen tycker om; du kan sitta på ett kafé i timmar och bara ta det lugnt och prata en massa goja. Det är underbart, vilket man inte gör så ofta i Sverige.

Jämför för- och nackdelar innan Ni packar väskorna för gott. Åk gärna ner och stanna någon månad i hyrd lägenhet. Gärna också på vintern innan Ni bestämmer er. Det finns lägenheter att hyra, fråga på något fastighetskontor någonstans, eller ta kontakt med turistkontren på det stället Ni funderar att flytta ner till.
Det är inte bara dåligt med Grekland, men på vintern märker man mer om hur levnadsstandarden är. På sommaren, ja då är det underbart!
Hälsningar Diana
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:40.