Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-10-29, 09:51
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Thassos i juni-juli??

Hej!
Jag har besökt Thassos tjugotals gånger, nästan alltid i början av juni och vädret har varit just passande för mig, tillräckligt varmt, ofta 25-30 grader, oftast mycket soligt, bara några regndagar, men vattnet i havet är dock på den tiden ganska svalt, men uppfriskande! Men det är mycket svårt att nuförtiden veta i förväg hurdant vädret ska vara nästa sommar.
Har aldrig haft problem med getingar då, värst är det på hösten, har jag läst.
Jag kan inte vara objektiv, då alla har sina egna erfarenheter och intressen. Därför är det svårt att rekommendera antingen Skiathos (har varit där en gång) eller Thassos.

Thassos är en mycket grön och naturskön ö. Inte liksom de kykladiska ganska karga öarna med dessa vita uppåt klättrande bergbyar. Där finns det härliga, lugna byar mellan bergen, långa (t.ex. Golden Beach) och små sandstränder, fina vandringsleder, några lite större byar som Limenas ("huvudstaden") och Limenaria på södra sidan, några intressanta grävningasställen och "akropolis", vänliga människor (efter min mening), inga hemlösa hundar (på grund av FOS, djurskyddsföreningen) och prisnivån är rimlig (jag har betalt 20-30 € per natt).

Golden Beach-området är dock sånt turistområde med många hotel och tavernor, men byarna Potamiá och Panagiá är nära, man kan vandra dit och komma tilbaka med bus. Man kan också hyra bil och köra runt ön (100 km), så kan man lära sig att känna hela ön, då det är ganska olikt på östra och västra sidan. Man kan också köra med bus runt ön.

Men fråga mera om du är intresserad! Jag vill absolut inte konkurrera med Skiathos, som jag inte känner så bra. Skopelos och Alonissos är mera efter min smak!

mvh/Eija
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:53.