![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Ett tips innan man registrerar sig på Facebook kan vara att läsa dagens (071025) nummer av Metro, alternativt artikeln i DN. Kan inte nog betona vikten av att läsa igenom hela avtalet innan man registrerar sig på olika sajter och vid nedladdning av "gratisprogram"...
Ni som redan registrerat er får trösta er med att ni är värda 286 USD i reklamvärde i alla fall. Vardera... R ![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Du hann före, Rasmus! En intressant och tänkvärd artikel.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Så fort man lägger ut någon information på internet, i form av ord, bild eller ljud så är det offentligt och vem som helst kan använda det med illvilja eller, om det skulle ha den kvaliten, för att tjäna pengar.
Man ska inte inbilla sig att det inte gäller också på kalimera, photobucket eller vilken annan sajt som helst som man väljer att ansluta sig till. Oavsett var på internet man "håller till" så är eventuell avsaknad av sunt förnuft när det gäller detta faktum den allra största risken. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Nja, det jag närmast menade var just rättigheterna.
Om du exempelvis tittar på Telendos under Snabbval resmål, så ser du att copyrighten till texten är min, och bilden Jannes "egendom". Visserligen kan vem som helst "knycka" såväl text som bild, men när du registrerar dig på exempelvis Facebook så avsäger du dig alla rättigheter överhuvudtaget. All information om dig, alla bilder och allt annat du lägger ut där är enligt avtalet ej längre din "egendom", utan tillhör Facebook. Juridiskt sett är det en stor skillnad, jämfört med exempelvis Kalimera. Det var bara det jag ville påpeka. Att sedan Microsoft därtill har pumpat in drygt 1,5 miljarder kronor i Facebook gör mig än mer fundersam. De lär ju knappast ha gjort det av ren välgörenhet. En god gissning kan ju vara att de vill komma över just all användarinformation, som folk glatt och villigt lagt in om sig själva och andra. Vad MS därefter ska ha all denna information till är väl inte så svårt att gissa heller... R ![]() Senast redigerad av Rasmus den 2007-10-25 klockan 09:24. Anledning: Stavfel och tillägg. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jo jag förstod vad du menade, och det är helt klart en juridisk skillnad, men det viktigaste för mig som privatperson är ju att undvika att bilder som jag inte vill ska vara "allmän handling" eller information om mig inte sprids eller används på sätt som jag inte vill.
Det kan jag bara undvika genom att aldrig lägga ut sådant någonstans på internet, inklusive på Kalimera. Att sedan marknaden är oerhört mycket intressantare på en sajt som har 50 miljoner medlemmar är ju ganska självskrivet. Fast det räcker ju med att ha en bostadsadress eller ett telefonabbonemang eller för den delen att man vistas utomhus för att man ska utsättas för reklam i mycket större skala - och den reklamen kan man ju inte trycka bort med ett klick. Senast redigerad av Elisabet den 2007-10-25 klockan 09:47. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Länk till DN-artikel. G-mail har redan ett liknande system. När jag öppnar ett mail från en hästkompis får jag upp länkar till hästrelaterad reklam. När jag öppnar ett mail från Janne på g-mail får jag det inte. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
R ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
När den här tråden startades så blev jag nyfiken på hur FB fungerade på riktigt och därför reggade jag mig och stramade åt min person ganska rejält. Några gamla vänner hittade mig, likaså 2 kusiner och det var ju bara glädjande
![]() När jag sedan idag läste både Metro och DN jämte Microsofts investering i FB, beslutade jag mig för att avregistrera mig för gott, men se, det gick inte alls för sig och jag blev ![]() ![]() //Zanét ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Känner mig glad efter att idag läst METRO att jag är så totalt ointresserad av egna hemsidor, facebook etc att jag inte varken velat eller kunnat syssla med sådant..
Kalimera räcker gott! ![]() Lissi |
#10
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peter |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Idag berättade morgonnyheterna om en familj som stämt ett telebolag i Australien för att de använt bilder på dottern i en stor reklamkampanj. Tänk er att få se bilder av nära och kära på reklampelarna kanske för ett bolag eller ett intresse som man inte sympatiserar med och sen inte ens få betalt för bilden. Familjen hade lagt ut vanliga familjebilder på en sajt där de genom att godkänna villkoren avsagt sig alla rättigheter till bilderna. Precis som alla Face Book användare gjort utan att kanske veta vilket avtal de skrivit under.
Eva |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Om nu ett stort företag skulle vilja använda mina familjebilder på några reklampelare så skulle jag bli bra smickrad
![]() ![]() ![]() Malin |
#13
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Man avsäger sig inte rättigheterna till sina bilder och texter när man lägger upp dem på FB. Man har kvar upphovsrätten/äganderätten till materialet och kan använda det precis som man vill, inklusive sälja det till vem man vill.
Det man gör är att man tillåter FB att använda det för ändamål som har anknytning till FB, men inte till något annat. När man tar bort text, bilder eller annat från FB upphör denna tillåtelse och FB får inte längre använda det. Så är det, allt annat är felaktiga uppgifter, oavsett var de kommer ifrån. Denna typ av medlemsavtal är inte ovanliga i kommunitysammanhang. Detsamma gäller på andra internationella sajter till exempel MSN Spaces och även på populära svenska sajter som Fotosidan och Utsidan. Detsamma gäller också om man skickar in en text eller bild till en tidning. Har man ingen annan överenskommelse med den så ger man tidningen rätt att obegränsat använda materialet på olika sätt som har anknytning till tidningen. Riskerna med detta system har jag svårt att se. De allra flesta lägger inte ut några bilder eller texter som har något som helst kommersiellt värde eller har någon kvalité för att användas i reklamsammanhang. Några enstaka personer med förhoppning att bli ”upptäckta” lägger däremot ut enstaka bilder och texter och hoppas att någon som så småningom vill betala för att få mer material ska se det. Att bilder och texter, om de skulle ha tillräckligt god kvalité, blir stulna för kommersiellt syfte på andra sajter, till exempel på Kalimera, är en minst lika stor risk, vilket ju också minst en Kalimeraanvändare har erfarit. Senast redigerad av Elisabet den 2007-10-27 klockan 12:57. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men om jag nu skall se reklam så ser jag hellre riktad dito för resor, foto,it o båtar än för nå´t j-a schampo med vitamin-pro-Q-extrakt som den oriktade TV-reklamen gödslar med. Google och G-mail i synnerhet påstås ju dessutom ha finansierats av NSA, CIA & Co men när jag nu inte brevväxlar med Usama så får de väl läsa min mail om de vill. (Dessutom misstänker jag att de kan göra det oavsett leverantör.) //PO |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Rätten att använda någons bilder försvinner om användaren tar bort sin bilder från face-boook. Känner flera som gjorde så igår. Då blir användningen illegal. Själv var jag redan från början både skeptisk och ganska ointresserad. Registrerade mig aldrig. Hinner knappt med mitt vanliga liv och att träffa nära och kära i verkliga livet så det räcker så bra med ett internetberoende kalimera.
Eva |
#17
|
||||
|
||||
![]()
"Rätten att använda någons bilder försvinner om användaren tar bort sin bilder från face-boook"...
Nej, det är tyvärr inte korrekt ur juridisk synpunkt, oavsett om man kan tycka det rent moraliskt. Så fort du har registrerat dig på Facebook så avsäger du dig alla rättigheter till bilder och all annan information du lägger ut där. Om du därefter "ångrar" dig, så glöm det. Facebook äger allt du lagt där. Punkt slut. Ruttet, men det får du leva med. R |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Ursäkta en kanske dum fråga?
Men vad är Facebook för något? |
#19
|
|||
|
|||
![]() Just den här frågan som du ställer var exakt samma fråga jag tänkte skriva i går kväll. Men jag fick inte till det för det jag skrev skulle låta så fånigt. Men det låter som något som ungdomar sysslar med............ Hasse ![]() ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lunarstorm var det mycket skriverier om för ett tag sedan, Facebook är liknande fast målgruppen är än så länge äldre personer. Precis som någon annan skrev tidigare så kan man ju i sin Facebookprofil ange vem som får läsa vad. Vad sedan ägarna till sidan kommer åt, det är inte så svårt att räkna ut. ![]() Vad det gäller upphovsrätt till bilder, så måste det ju vara väldigt svårt att bevisa vem som äger, eller? Man kan ju ha fotat exakt samma motiv, från exakt samma plats, blir inte de fotografierna förvillande lika då? // Helén- påväg till middag på Knossos ![]() |
![]() |
|
|