![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej. Att vin heter krasi vet jag men jag skulle vilja veta hur man sätter in ordet i en mening. Så jag undrar hur man på grekiska säger:
"ett glas vitt vin tack" "ett glas rött vin tack" "husets vin" Tack på förhand. Mvh Ann |
|
||||
|
||||
![]()
enna potiri aspro krasi, parakalo ( vitt)
enna potiri kokkino krasi, parakalo (rött) Husets vin vet jag inte hur man säger... man kan ju oxå be om en flaska : enna bokalli eller en karaff : mia karaffa kai enna bokalli nero, parakalo (en flaska vatten) för o slippa aj aj i huvet nästa dag ![]() gia mas - skål !! |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för svaren på frågorna jag ställde
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, vi får hoppas att det kommer till användning
![]() vad vore semestern utan ett ( nåja, kanske flera) glas vin!! // Mia |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag hade vänt på ordföljden: Enna poutiri krasi aspro, parakalo... Möjligt det är fel men det smakar bättre i min mun...
![]() Citat:
![]() Men normalt sett så kan du inte beställa vin på glas. Du får beställa en liten Karaff!: Ena karaffa krassi aspro (mavro) micro! Ev Poli micro, för att understryka att du vill ha en liten. Annars kanske du får en halvliters... ![]() ![]() ![]() Och det är bra att direkt lära sig skillnaden mellan boukalli = flaska, och boutirri = glas. De är lätta att förväxla. Beställer du en karaff vin så får du husets. Men husets heter Chima eller Kima. Uttalas lite olika beroende på var du är... ![]() ![]() Essegia ![]() ![]() Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Mavro betyder ju oxå svart, om mörk kan man ju oxå säga skoro.
Ha ha, precis vad vi blekisar bruka säga om alla solbrända på stranden: Mavros!! Jag vet inte vad som är rätt ordföljd, men har själv alltid sagt aspro krasi, i den ordningen... Eller som man oxå kan uttrycka sig: smaken o färgen hit o dit, det e ju ruset man vill åt ![]() etsi dhen íne?? |
|
||||
|
||||
![]()
Tack alla för svaren. Nu kan jag mycket mer om vin på grekiska, kommer ju att kunna glänsa i Grekland med min digra kunskap
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
God dag!Hur mår ni?
Jag tänker att det ar bättre att använda ordet "lefko" (vitt). Man kan säga "aspro krasi" men "lefko krasi" låter elegantare! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kul med många svar. Min favoritdryck i Grekland är som sagt vin men jag blev nyfiken på vad andras är. Skulle vilja starta en såndär snygg stapelomröstning under mat & dryck fliken.
Inkfish kan du fixa detta? Rubriken kunde vara "Din favoritdryck i Grekland" där man endast fick rösta på ett altenativ. Altenativen förslagsvis: *Ouzo, *Öl, *Vitt vin, *Rött vin, * Retsina, *Raki, *Whisky, * Drink, *Annat. Kanske skulle ta med något alkoholfritt altenativ också...*Juice. Mvh Ann *Frappe verkar ju också va populärt kanske bäst att ta med det också. Senast redigerad av NewAnn den 2007-07-29 klockan 12:04. Anledning: tillägg |
|
|||
|
|||
![]()
Om du beställer ett glas vin säger du 'ena tetarto kilo krasi' alltså en kvarts kilo vin. Vin, olja, bröd mm räknas i kilo fortfarande i Grekland.
När det gäller vin med kilovikt pratar vi om chima, alltså husets vin. |
|
|||
|
|||
![]()
Enna potirri asprå krasi parakalå
" " kokino " " Allt som slutar på a heter mia exempel karekla ( stol) " " " " annan bokstav heter enna exempel trapezi ( bord) Senast redigerad av inkfish den 2007-09-28 klockan 09:54. Anledning: långt citat |
|
|||
|
|||
![]()
Kommentar till AKELENs språktips: tyvärr är det betydligt krångligare än så...
Det heter t.ex. mia issodos=en ingång,ena patoma=ett golv. Dessutom finns varianten enas (maskulinum) i t.ex. ennas andras=en man. Grekiska är ett språk som bara blir svårare och svårare ju mer man kan. Men det är underbart roligt!! Mvh Aspasia |
|
|||
|
|||
![]()
Absolut, tänkte tillägga det själv,men såg nu att någon annan gjort det.
|
|
|||
|
|||
![]()
Kalispera Aspasia.För att göra det lite enklare skrev jag så, men som Du vet är grekiskan rena grekiskan.Kalo ipno.
Senast redigerad av inkfish den 2007-09-28 klockan 09:55. Anledning: långt citat |
![]() |
|
|