Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-07-31, 18:50
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Semester förstörd.

men JAG gillar inte Kreta helt enkelt. Det har blivit alldeles för turistisk, det är pengar det gäller. Har hört ett o. annat mindre positivt av människor som har bott där lite längre tid...

Hejsa allihopa.
Det där med turistiskt kan man nog bara säga om man hållit sig i turistområdena på norra kusten. Vi luffade runt på södra Kreta i två veckor, utan ett enda bekymmer och utan att känna att det var turistiskt alls.
Trevliga människor, väldigt få turister, underbara hotell med pooler, en närhet som jag saknade när vi sista natten bodde nära Chania. Då grät jag nästan en skvätt på sängkanten och tänkte på alla som valt att tillbringa semestern just där. Intensiv trafik, massor av folk och tingeltangel. Det har säkert sin charm om man söker efter lite partyliv och solstol på stranden (inget fel i det om det nu är det man vill ha - vi är ju alla olika). Men för samma pengar hade vi hyrbil i två veckor (en hysat stor renault megan), vi bodde bra och åt bra och fick en radda häftiga upplevelser. Vad sägs om fladdermöss som nappar vatten ur poolen i skymningen, vandringar längs små bergsvägar med hotelfamiljens alla barn och städerskan, bilturer på lastbilsflak i skymningen, kappspringning med de lokala barnen i sandberg på kvällen, dykning i grottor etc. Vår resa (två vekor) kostade ca 35 000 kronor för tre personer - allt inräknat. Flyg, bil, bensin, mat, dryck, hotell, färja. Och då snålade vi inte.
Små familjepensioner med pool kostade inte mer än 30 till 50 Euro per natt för trebäddsrum.
På hotel Glykeria, ovanför Elafonissi, berättade ägarinnan, svenska Agneta, att många turister ofta suckade efter en stund hos dem. De klagade på sina hotell och på omgivningarna i turistområdena. "Det här är paradiset" sa många. Agneta hade svårt att förstå varför folk inte gav sig ut mera och bodde på småställen. Jag håller med och rekommenderar det sättet att resa helhjärtat. Det är verkligen inte besvärligt! De stora vägarna är jättefina och breda och på de riktigt små vägarna är det väldigt lite trafik (i alla fall i slutet av juni). Man behöver ju inte ens bära väskorna om man beställer bil till flygplatsen. Bara rulla ut bagagevagnen till bakluckan... På hotellen räcker det ju att plocka in det man behöver för natten. Och på de småställen vi besökte så kunde man parkera precis utanför hotellen.
Lycka till!

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.