Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-25, 09:49
Purjo Purjo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Supermarket?

Ibland vill jag nästan be om ursäkt för att jag kommer med mina varor och och "stör" med att min vilja att betala Men som Hasse skriver så gör det mig absolut ingenting, snarare tycker jag bara att det ger det hela extra krydda...

Jag är helt klart en av de som gör listor och söker efter saker som är annorlunda när jag är utomlands. Är som en svamp som fullständigt suger åt mig. Tror att det grundar sig dels i en vilja att avvika från det vana svenska och bryta mönster, men också i en vilja att se och förstå andra kulturer.
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 18:48
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

I Grekland brukar jag oftast handla på minimarkets, av någon anledning. Där jobbar oftast gulliga gubbar, verkar det som.

Men i Kroatien var jag på flera större matbutiker. Där fick jag aldrig någonsin ett leende, alla såg bara sura ut.
Gillar de inte turister?
Har de väldigt låg lön?
Eller är servicekulturen annorlunda?

Funderat en del på det...
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 19:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Purjo Visa inlägg
Ibland vill jag nästan be om ursäkt för att jag kommer med mina varor och och "stör" med att min vilja att betala
...vilket är ett väldigt ogrekiskt beteende. Kliv fram, ta plats, kläm i med ett ljudligt HEJ och bränn av ett leende. Skämta gärna eller säg ett par ord om vädret (gångbart inte bara i Sverige)

Det vi kan uppfatta som surt bemötande tolkar jag i många fall som blyghet/osäkerhet. Vi tassar tyst fram med våra varor - vilket kan uppfattas som knepigt uppförande - och expediten vet att h*n måste prata engelska med oss - vilket är en hämsko i sig...
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 20:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

När jag handlar ingredienser till fava får jag alltid ett leende när de förstår att jag kan laga till det och bjuder mina svenska vänner på grekisk mat här hemma.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 15:16
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det vi kan uppfatta som surt bemötande tolkar jag i många fall som blyghet/osäkerhet. Vi tassar tyst fram med våra varor - vilket kan uppfattas som knepigt uppförande - och expediten vet att h*n måste prata engelska med oss - vilket är en hämsko i sig...

Ah, smart. Så har jag inte tänkt på det.
Tack, du har vidgat mina vyer inkfish!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:51.