![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Ibland vill jag nästan be om ursäkt för att jag kommer med mina varor och och "stör" med att min vilja att betala
![]() Jag är helt klart en av de som gör listor och söker efter saker som är annorlunda när jag är utomlands. Är som en svamp som fullständigt suger åt mig. Tror att det grundar sig dels i en vilja att avvika från det vana svenska och bryta mönster, men också i en vilja att se och förstå andra kulturer. |
|
||||
|
||||
![]()
I Grekland brukar jag oftast handla på minimarkets, av någon anledning. Där jobbar oftast gulliga gubbar, verkar det som.
Men i Kroatien var jag på flera större matbutiker. Där fick jag aldrig någonsin ett leende, alla såg bara sura ut. Gillar de inte turister? Har de väldigt låg lön? Eller är servicekulturen annorlunda? Funderat en del på det... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Det vi kan uppfatta som surt bemötande tolkar jag i många fall som blyghet/osäkerhet. Vi tassar tyst fram med våra varor - vilket kan uppfattas som knepigt uppförande - och expediten vet att h*n måste prata engelska med oss - vilket är en hämsko i sig... |
|
||||
|
||||
![]()
När jag handlar ingredienser till fava får jag alltid ett leende när de förstår att jag kan laga till det och bjuder mina svenska vänner på grekisk mat här hemma.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ah, smart. Så har jag inte tänkt på det. Tack, du har vidgat mina vyer inkfish! ![]() |
![]() |
|
|