Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-09, 16:56
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Nu kom min editering fel i kronologin här. Jag la alltså till ett stycke om partisympatier bland journalister i inlägget ovan.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Nu kom min editering fel i kronologin här. Jag la alltså till ett stycke om partisympatier bland journalister i inlägget ovan.
Ser din editering. Undersökningen som hasa länkar till är från JMG, men jag har för mig att SOM-undersökningen brukar kolla samma sak? De borde ha bättre svarsfrekvens.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 04:54
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Beroende betyder ju att bero av något/något, vara tillhörig, styras av någon. Och så är det ju inte i svenska medier. Inte ens när vi hade en A-press som sossarna ägde var tidningarna styrda på nyhetsplats.
Jag är journalist på en lokal dagstidning och jag kan lova att vi för det första är en väldigt brokig blandning.Det var väldigt, väldigt länge sedan det man skrev artiklar med rödvinspavan i skrivbordet och cigg i mungipan. Har jobbat i massor med år och det är så att ju mer man jobbar med att bevaka politik - som ju i vårt fall infattar en rad småkommuner och regionen - riks sköter mestadels TT år oss - desto roligare blir det, och mer eller mindre omöjligt att "heja" på ett parti. Jag skulle aldrig dra mig för att vara kritisk mot någon som beter sig fult, korkat eller ohederligt, oavsett. Vi är för pålästa, luttrade och sugna på att göra ett bra jobb åt ALLA läsare för att låsa oss i block. Jag kan ärligt säga att nummer ett i bevakningen är att avslöja när den enskilde kommer i kläm eller när det slösas med skattemedel eller när någon är falsk. Och under alla mina år som journalist vet jag att detta förekommer i alla partier - och bra politiker kan dock dyka upp var som helst Sen är det ju spännande dessutom, med politik
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:50
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Nej, och tyvärr är ju knappast Grekland nåt unikt i detta avseende (om än något extremt). Här hemma har vi ju än så länge nåt som kallas public service-media, men i övrigt är det ju nuförtiden en närmast total dominans av borgerligt färgad media. Så den som tror att Syriza får en oberoende bevakning ens i Sverige kan räcka upp en hand.

Den gamla klassikern "Manufacturing Consent" från början av 90-talet blir ju mer och mer relevant för varje år som går.
Finns att se t.ex. här (den är närmare 3 timmar, så man bör ha ett visst intresse och lite tid över, men den rekommenderas starkt!):
https://www.youtube.com/watch?v=RO51ahW9JlE
Borgerligt färgade ledarsidor möjligen men svenska journalister har flest sympatier för miljöpartiet, på SVT och SR över 50% Hur det ev. speglar rapporteringen av krisen i Grekland vet jag inte.

http://www.journalisten.se/nyheter/s...r-miljopartiet
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:56
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hasa Visa inlägg
Borgerligt färgade ledarsidor möjligen men svenska journalister har flest sympatier för miljöpartiet, på SVT och SR över 50% Hur det ev. speglar rapporteringen av krisen i Grekland vet jag inte.

http://www.journalisten.se/nyheter/s...r-miljopartiet
Vad var det jag sa

Fast just det, då borde svenska medier svalla över av hyllningar till Syriza, eftersom Synaspismos som är ett av dess ursprungspartier var ett grönt parti
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 17:04
inkfishs avatar

Citat:
Vad var det jag sa

Fast just det, då borde svenska medier svalla över av hyllningar till Syriza, eftersom Synaspismos som är ett av dess ursprungspartier var ett grönt parti
För säkerhets skull, eftersom jag sett hur friskt det blandas och ges mellan nyhetsartiklar, blogginlägg och annan text i tråden: ovanstående var ett rent skämt. Oavsett vad journalisten röstar på ska hen ha professionella verktyg att inte låta det påverka jobbet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 19:58
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

http://www.theguardian.com/business/...as-draghi-live
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 21:07
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

"International observers have been telling us today that the package is likely to be so punitive that humanitarian aid cannot be ruled out.
EU president Jean Claude Juncker had mentioned humanitarian aid as part of the “detailed Grexit scenario” plans creditors had drawn up. EU diplomats based in Athens said some form of assistance is likely to be given even if am agreement between Greece its creditors is reached.
Syriza MPs have been telling our Helena Smith that the big no received in the referendum on Sunday was a “confidence vote” in Tsipras who like no other prime minister before now has the popular support to enforce such punitive measures.
That is not how the far far left (or indeed the far left in Syriza) see things. Strikes, rallies and protests should be expected in weeks ahead"

Från The Guardian i länken som Maggy postade. Ville citera detta.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 21:29
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Tillägg: för ca 10 min sedan: "The greek goverment capitulated... "

Se länk ovan
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 21:45

Är det någon so vet hur utbetalningarna av bailouts fungerar. Får de lite pengar i taget och månadsvis, kvartalsvis osv. Eller hela summan på en gång?
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 21:59
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Är det någon so vet hur utbetalningarna av bailouts fungerar. Får de lite pengar i taget och månadsvis, kvartalsvis osv. Eller hela summan på en gång?
Det är portionsvis, verkar det som...Grekland fick ju inte utbetalt den sista delen som gällde förra bailouten för att de inte lämnat in förslag på reformer... om jag förstått det rätt så skulle detta avtalet gälla under tre år, om det går igenom, med i så fall olika utbetalningsdatum...Tror jag...
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 22:03

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Det är portionsvis, verkar det som...Grekland fick ju inte utbetalt den sista delen som gällde förra bailouten för att de inte lämnat in förslag på reformer... om jag förstått det rätt så skulle detta avtalet gälla under tre år, om det går igenom, med i så fall olika utbetalningsdatum...Tror jag...
Tack för svar Maggy.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 22:09
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Tack för svar Maggy.
Om jag inte har rätt för mig så kommer det rätta svaret säkert snart...
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 22:59
Maggys avatar

...bailout-planen är skickad (deadline 24.00)...men... ej underskriven...

http://www.theguardian.com/business/...as-draghi-live
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 23:16
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Då hoppas vi bläcket torkat snart: Läste i samma Guardian-länk nu uppdaterad, om en ljusglimt:

"After several drama-filled days, replete with apocalyptic scenarios, a ray of hope was seen tonight. The vast majority in Tsipras’ radical left Syriza party accept that chaos lies the other way."

Men å andra sidan skulle "the devil" ändå finnas i detaljerna.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 23:56
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Då hoppas vi bläcket torkat snart: Läste i samma Guardian-länk nu uppdaterad, om en ljusglimt:

"After several drama-filled days, replete with apocalyptic scenarios, a ray of hope was seen tonight. The vast majority in Tsipras’ radical left Syriza party accept that chaos lies the other way."

Men å andra sidan skulle "the devil" ändå finnas i detaljerna.
...och nu då ännu uppdaterad lär OXI-skyltarna komma fram igen i en demonstration i morgon kväll, sammankallad av kommunistpartiet... På sidor på Fb börjar nu en rejäl besvikelse och ett hat skönjas mot Tsipras... Han ska nog inte gå ut ikväll utan dubbla livvakter... Nej-anhängarna väntar sig en förklaring...
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 10:29
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
För säkerhets skull, eftersom jag sett hur friskt det blandas och ges mellan nyhetsartiklar, blogginlägg och annan text i tråden: ovanstående var ett rent skämt. Oavsett vad journalisten röstar på ska hen ha professionella verktyg att inte låta det påverka jobbet.
Det framgick ganska tydligt, ja, men för säkerhets skull, bra!
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 01:14
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Ja då var Mr Tzipras tillbaka till ruta 1 vilket var väntat! Vilket ljushuvud så nu får han åka hem och ta smällen från folket och packa resväskan. Det enda han ställde till med var en röra utan dess like. Hoppas nu bara att allt kan återgå till lite mera normala dagar efter söndagen. Man kan inte äta kaka och ha kaka kvar men det är väl något en så intelligens befriad människa som Tzipras inte fattar. Han kanske skulle sadla om som skådespelare och haka på i serien 50 50 ha ha eller Simsons.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 01:34
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Ja då var Mr Tzipras tillbaka till ruta 1 vilket var väntat! Vilket ljushuvud så nu får han åka hem och ta smällen från folket och packa resväskan. Det enda han ställde till med var en röra utan dess like. Hoppas nu bara att allt kan återgå till lite mera normala dagar efter söndagen. Man kan inte äta kaka och ha kaka kvar men det är väl något en så intelligens befriad människa som Tzipras inte fattar. Han kanske skulle sadla om som skådespelare och haka på i serien 50 50 ha ha eller Simsons.
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 01:39
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Grekland hade för första gången på 40 år en primärt budgetöverskott 2014 och var enligt många på väg upp. Nu känns allt detta hårda arbete är bortkastat, lider med grekerna.

Hoppas och tror på en lösning på söndag. Men idag känns det mycket tuffare än för 6 månader sedan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.