Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-03, 00:28
Bluesbrothers avatar
Bluesbrother Bluesbrother är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Plasma / LCD TV. Enbart för tekniknördar.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det finns även en teknik som heter SID, har jag för mig. Den är vida överlägsen både Plasma och LCD men man kan inte tillverka den till rimliga pengar just nu. Man har forskat och testat denna teknik sedan slutet av 80-talet men inte lyckats få ekonomi i produkten. Vem är villig att betala 40.000 för en 28 tummare oavsett hur bra bilden är…? Det är tveksamt om den tekniken någonsin blir kommersiellt gångbar.
Den slutgiltiga teknologin (eller innan 2010 iallafall) blir nog OLED (organic light-emitting diode). Då lämnar man den dyra och energislukande kiselindustrin för ljusutsändande polymerer (plast). Vilka heller inte behöver någon bakgrundsbelysning som LCD. SONY lär lansera den första TV:n inom kort, 3mm tunn! Dock bara 11 tum. Tillverkning av normalstora skärmar lär påbörjas inom något år. Fördelen med dessa apparater är att färgerna är klarare och att de är flexibla då inget fast material är närvarande. Ett annat pludd ska vara en lägre energiförbrukning, men där har jag också hört motsattsen. Någon av nördarna här som har koll?
Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 16:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesbrother Visa inlägg
Den slutgiltiga teknologin (eller innan 2010 iallafall) blir nog OLED (organic light-emitting diode).... Ett annat pludd ska vara en lägre energiförbrukning, men där har jag också hört motsattsen. Någon av nördarna här som har koll?
Jag läste en artikel om OLED nyligen. Fast jag tolkade den som att man var tämligen tveksamma till den tekniken. Bl a för att den var ljussvag. Fast bilden var bra. SID tror jag inte man får ekonomi i och OLED... Tja, oskrivet är bäst... Min gissning är att LCD kommer att vara förhärskande de närmaste 10 åren. Men det är som sagt min gissning. Och personligen kommer jag att satsa på det.
Tack för det nya ordet "pludd"... Jag förstår att du menar pluss, men pludd är beskrivande på något sätt

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-06-29, 21:04
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Har ni märkt vilken rea det är på platt-tv? Jag går fortfarande i valet/kvalet om jag ska köpa en plattis.

Samma sak med lap top, ingen verka gilla Vista och alla lap tops har Vista. Ska jag propsa på XP och verka hedenhös eller ska jag chansa att just min Vista fungerar. De flesta säger också att HP är bäst och jag har köpt alla min andra datorer på Dell. Vilken prestanda ska jag köpa självklart vill jag ha den hetaste spelmaskinen som surfar snabbt med USBn samtidigt som den helst ska kosta under 5000. Suck, inköpen lär vänta då jag aldrig kan bestämma mig .

birgitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:04.