Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-04, 22:10
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: Hur är det att resa ensam?

Jag har också rest en hel del själv, både i Europa, USA och Asien (gillar inte ordet "ensam") och jag kan säga att det fins mycket positivt. Just det att du kan göra som du själv vill, stanna kvar eller resa vidare. Ligga på stranden eller åka på nån utflykt. Du väljer helt själv. Det är nog det skönaste, att få vara själv och bara njuta utan att behöva lyssna på eller rätta sig efter någon annan.
Sen kan det nog bli lite middagar själv, och sådant. Går man ut på en grekisk restaurang så är det nog rätt ovanligt med folk som äter själva. Men det positiva är ju att man kanske får nya bordsgrannar, och vänner!
Kan också sakna någon att dela själva reseupplevelsen med. Just det tycker jag känns mer och mer. Det gör att jag själv inte direkt känner mig sugen att ge mig iväg själv igen på nästa resa (som det ser ut så blir det nog en sväng till GRekland i början på Juni). Men vad gör man om man inte hittar någon som man inte behöver kompromissa allt för mycket med, van att åka själv som man är, och ändå vill iväg?

Inkfish förslag om stamtaverna är faktiskt ypperligt, och det fungerar faktiskt. Jag vet, för jag längtar redan tillbaka till de underbara ägarna på mitt stamhak i Katapola
Angående boende så spelar det inte så stor roll, men i högsäsong är uthyrarna ogärna villiga att sänka priset på ett dubbelrum även om man är ensam så det blir ju lite dyrare. Fördelen som jag har upptäckt är att man kan få billig logi på ägarens soffa när hotellet i övrigt är smockfullt, vilket hände mig på Naxos

Senast redigerad av Yak den 2007-04-04 klockan 22:15.
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 00:03
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

[quote=Yak;82665]....Inkfish förslag om stamtaverna är faktiskt ypperligt, och det fungerar faktiskt. Jag vet, för jag längtar redan tillbaka till de underbara ägarna på mitt stamhak i Katapola
/quote]

Istemmer med begge. Søker ikke nødvendigvis en stamtaverna, men i blant blir det så. Etter en flott gåtur og mitt evige aftenbad dumpet jeg en gang sliten og glad ned ved et bord på en 'stamtaverna', bestilte middag og vin og virkelig nøt øyeblikket. - I bakgrunnen, ved nabobordet, hørtes fjern konversasjon. Plutselig gikk det opp for meg at jeg var i fokus. 'Hun der har jeg sett før - var nabo på stranden i går - hun er visst fransk- stakkar, hun er alene - og tenk hva det koster å komme ensom hit for å innta middag`. Litt overrasket over denne mangel på høflighet eller diskresjon. Men tenkte, hva så? Så, i løpet av et sekund eller to var verten ved min side - 'har du det bra' ble bekreftet og han la hånden på skulderen min. Helt uvanlig. Så møttes blikkene våre - og vi brast begge to ut i latter. Han visste og jeg visste hva vi lo av. Kvelden var eventyrlig, måltidet var supert.
Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 00:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
Kan också sakna någon att dela själva reseupplevelsen med.
Ja, *host*, det där för ju med sig att mobilräkningen kan bli chockartat hög när man kommer hem. Man kan ju skicka hem bilder som mms. Det känns helt nödvändigt i stunden att förevisa vännerna hemma vilken fantastisk middag man just fått in - men det blir jäklarns dyrt efteråt.

Fast det är klart, ibland undrar man dan efter när man hittar en bild på en halväten saganaki från i går kväll i mobilen

Och inför årets resor har jag en mobil som kan skicka hem videofilmer också, vetefasen hur det ska gå
Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 22:18
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Mobil og sms og mms og store regninger etter man har kommet hjem?
Men jeg vil jo reise alene, vil jo ha lugn og ro, vil ikke ta med hverdagens stress, enten det er jobb eller annet,'alltid-tilgjengelig'-syndromet. Mobilen skrus av det meste av tiden. Og om man i verste fall skulle behøves, ja, da er vel folket der hjemme kapable til å finne en. Selv om en ikke har fortalt hvilket hotell man bor på. Noe annet er det selvsagt for den som vil eller må dele opplevelsene underveis med de som ikke er tilstede.
Svara med citat
Gammal 2007-04-14, 23:35
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Noe annet er det selvsagt for den som vil eller må dele opplevelsene underveis med de som ikke er tilstede.
Ja, det är ju precis det jag vill

Min mobil är aldrig ett stressmoment eftersom jag inte använder den i jobbet. Den är helt privat. En jobbmobil hade jag inte tagit med mig om jag inte beordrades göra det.
Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 23:31
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har aldrig lärt mej förstå detta med MMS, jag är av den bestämda uppfattningen att e-post ska vara i enbart textformat (alltså utan en massa formateringar och bilder och ikoner), diksussionsinlägg här på Kalimera gör jag också helst i grundformat. Varför skulle jag då helt plötsligt börja skicka meddelanden till mobiltelefoner som jag inte vet om mottagaren klarar av att öppna.
Nej, tacka vet jag oformaterad text, billigt och bra.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 00:23
inkfishs avatar

Dock är det inte helt lätt att skicka bilder och videosnuttar som oformaterad text, då är det bra att ha MMS-möjligheten

Och man skickar bara till dem man VET kan ta emot bilder på mobilen. Är man osäker mms:ar man bilden till deras mail i stället.
Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 00:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Är man osäker mms:ar man bilden till deras mail i stället.
Hmm, nu tror jag bestämt att tant håller på att lära mej nånting nytt

Mvh Janérik (också 60-talist)
Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 00:38
inkfishs avatar

Fortsättning följer på Kafé Kalimera
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:09.