![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Själv skulle jag inte klara omställningen, hur mycket jag än älskar Grekland. Så jag är fullt nöjd med att ha det som min största längtan. Att man sen slarvigt kan slänga ur sig "Åh om jag kunde stanna för gott" - det är, i alla fall för min del, bara en dröm. Bara ett sätt att uttrycka hur fantastiskt Grekland är för mig. Men samtidigt beundrar jag de som faktiskt ger sig iväg. Att våga chansa är stort, oavsett vad det handlar om ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag kan bara säga en sak: för den som vill, vågar och kan pröva ! Var ödmjuk! Lär känna greker även om du inte kan språket, det kommer så småningom! Allt löser sig och de flesta blir väldigt hjälpsamma (lite för mycket ibland)! Lär dig ta dagen som den kommer och du får ett underbart liv i Grekland!
Agda |
|
|||
|
|||
![]()
Instämmer till fullo med det som Agda säger!!!
Yvonne |
|
||||
|
||||
![]()
ja, med ödmjukhet kommer man långt! och visst är grekerna hjälpsamma, iaf oftast!
Jag trivs som fisken i vattnet.älskar mitt område och min lägenhet, älskar hundpromenaderna där jag samtalr med de andra hundäganra. idag har jag å hunden siri varit å solat vid havet, å grekerna är alldeles förundrade över att siri får följa emd överallt. att alltid få prata av sig på bussen, i snabbköpet eller hos tandläkaren! det finns massor av saker som jag älskar här,men som någons krev...att jämföra är dumt. det finns alltid saker jag sakanr från sverge, varje dag.så vi har bestämt att vi ska ha båda, så det så. det får blir lite hattit...inte måste man välja?! |
|
||||
|
||||
![]()
Allt är relativt...
Jag har bott i Grekland i 15 år... och så snart 9 år här i Sverige. Både Sverige och Grekland har sina fördelar och nackdelar beroende på hur man ser på det, vad man söker, hur man definierar livskvalitet, vad man prioriterar etc. Enligt mig är livet här i Sverige mer bekväm... och med det menar jag mindre byråkrati, snabb service, teknologisk utveckling etc. Dock är livet kanske lite gråare här... (det beror så klart på vad man gör det till) Samtidigt är Grekland ingen perfekt land. När jag åker med svenska kompisar till Grekland kommer de ofta med kommentarer...åh, hur kunde du flytta härifrån, jag fattar inte att vi lever i en så trist land som Sverige etc. Och jag försöker förklara att så är det inte...det är en annan sak att turista i Grekland och en annan sak att leva där. Jag menar inte att livet i Grekland är ett hemsk, absolut INTE. Men det är inte paradiset heller som de tror. Sedan finns det grejer som borde verkligen förändras i Grekland och hos mentaliteten i den grekiska befolkningen. Med det menar jag... synen på djuren (är så trött på att se hemlösa hundar och undernärda sjuka katter varje gång jag är där) och så trafiken. Det finns inte trottoarer för de som är handikappade, är det övergångsställe oftast bryr sig ingen om att stanna etc. Varken Sverige eller Grekland är perfekta länder.... Kanske en dag flyttar jag tillbaka, kanske inte... men det beror helt och hållet på livskvalitet som jag kan få här och där. Och för tillfället har jag bättre möjligheter (som t.ex. student som ska ute på arbetsmarknaden) här. Senast redigerad av muffins den 2007-03-17 klockan 01:55. |
|
||||
|
||||
![]()
Klokt inlägg muffins! Precis så där är det ju: det finns för- och nackdelar med båda ställena. Och det ena kan passa bättre än det andra vid en viss tidpunkt i livet.
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|