![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Tyvärr är det bara dåliga nyheter nuförtiden. Här i Finland sätts nu alla som kommer tillbaka från utlandet i karantän redan på flygplatsen. Finns lite olika metoder. Om man anses frisk och har egen bil får åka hem, men är alltså tvungen att vara i karantän i två veckor. Om man har symptom går man genom en striktare kontroll. Om man inte har egen bil sköter staten om skjutsen, antingen med taxi eller buss där man sitter glest osv. Behöver man bostad kan man få bo i speciella bostäder till en rimlig kostnad som man betalar själv.
Det är så många som ännu kommer tillbaka från olika håll i världen. Här var vi bor finns det väldigt mycket sommarstugor och nu har massor av folk kommit hit. Så på vår lokala facebookforum är det "krig" mellan fastboende och stugfolket. "Ni får inte komma hit med er smitta och ta våra vårdplatser" heter det och stugfolket svarar "vi har haft stugan här i 30 år och fört mycket pengar till er kommun, men nu säljer vi stugan, f-n". Med tanke på att man från regeringens sida redan i en vecka har uppmanat folk att inte resa till sina stugor så är det kanske inte så konstigt att folk reagerar som de gör. Men det är ju mycket obehagligt. Ny är Nyland stängt och vägarna vaktas av polis och militären. Man får resa över gränsen om det är nödvändigt för jobbets skull och åka tillbaka hem t.ex just från stugan (många stugägare är just då från Nyland som alltså inkluderar Helsingforsområdet), men sen får man inte mera fara tillbaka förrän gränsen öppnas igen. Tillvidare gäller detta till den 19.4. Sånt är livet här i Finland just nu. ![]() Men om man nu skall glädjas åt något så har ju våren kommit! Nyheter och full coronakoll kan man inte ha hela tiden. Då blir man galen. / Anne |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har några bekanta som är fast på Nya Zeeland! Don åkte dit före jul för att vara hos deras dotters familj i 3 månader. Visumet gick ut precis lagom när allt stänges typ i hela världen, så dom fick en ny 3 månaders visum! Får se hur länge dom blir kvar där.
Riitta |
|
||||
|
||||
![]()
Roligast i eländet är nog den grekiske mannen, som vägrade gå hem.
![]() "Där hemma har jag ett annat Corona-virus, min fru. Jag dör hellre på gatan än att vara hemma" ![]() ![]() ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Du kan läs om det här. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, vid den här tiden på året brukar man vara i full färd med att planera Grekland, men icke så i år. För att glömma eländet en stund, ägnar vi tiden till att tömma och röja. Öppnar en låda och hittar en gammal börs och vad tror ni fanns däri?
Nu saknar man VERKLIGEN Grekland! ![]() ![]() ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Trots karantän o besvär med det, så är vi glada att vara på plats.
Våren är på gång, o vi planerar påskfesten med vännerna. Minst av allt så vill vi till Sverige, vi känner oss både trygga o lyckliga i vårt Grekland. Perfekt ? Nej ! Men ändå ok tycker vi. Nu väntar vi på om vi kan få tillåtelse att åka till stranden, vilket blir ett lyft. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Skulle vara intressant med en lägesrapport och hur ni spenderar tiden. Vilka restrektioner gäller i dagsläget? Ha en fin påsk🐐⛪🇬🇷🌞 / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Första veckan höll vi oss i karantän, men kunde ändå vara ute, gå ner till havet o sitta en stund på stranden, tyvärr var det för kallt för bad. Sedan kom utegångsförbudet, vilket begränsar rörligheten, vi går en promenad om dagen och en tur till vår lilla mataffär. Vi har lite tur som har stor trädgård att pyssla i. Idag har vi beställt färg och annat för renovering/uppfräschning av huset. Men många beställer nu och leveranstiden är 3 veckor. Tur att vi hade med en hel del spackel i resväskan, så vi har haft att göra. De enda butiker förutom mat o apotek är "handelsträdgårdar" så vi ska iväg och köpa lite plantor för att mysa till det i trädgården. Påsken är i nästa vecka, och vi har vänner på andra sidan gatan som vi skulle ha firat med, men tyvärr går inte ens det. Vi bor i Loutraki (Korinth) och än så länge finns ingen som är sjuk i stan med ca 15 000 inv. vilket känns bra och motiverar vår isolering. Vi bor ganska bra här, men visst hade vi viljat åka hem som planerat inför vår yngsta dotter ingenjörsexamen, och hjälpt henne flytta från Jönköping, nu får hon lösa det själv. Mest väntar vi på upphävande av utegångsförbudet så vi kan gå ner o ta en picknick på stranden. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för jätteintressant inblick i er vardag, denna konstiga tid. Fortsätt njuta (även åt oss som också hade en plan att vara i Grekland denna tid).
Var rädda om er och ha det så bra! Lena ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för ditt snabba svar Spizeman. Man funderar endel på såna som ni som är på plats. Vi kvinnor åker ingenstans utan spackel i väskan så det var väl kanon att det kom till användning
![]() ![]() Njut som bara den av tillvaron. Det är nu man har tid att se om sitt hus! I Jönköping har vi sol o 16 grader. Kaffedax på uteplatsen i stugan. Badet i sjön hoppar vi åxå över ![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag går ännu längre tillbaka.
![]() ![]() På tal om färjebiljetter så finns det nu konstaterade fall av covi-19 på Karpathos, Evia, Kreta, Lesbos, Rhodos, Kefalonia och Zakynthos. |
|
||||
|
||||
![]()
Häromdagen lyssnade ja på radion där en psykolog förklarade varför man blir så "fientlig" mot andra i dessa tider! Det är tydligen något man har av naturen, att när det upplevs farliga tider så upplevs alla som kommer ifrån utanför ens "eget område, eller revir " som hot mot tryggheten. Låter bekant i många sammanhang.
Får mig också tänka på att när vi till slut någon gång kan åka till Grekland, så kanske vi mötts av misstänksamhet också av många människor. Inte lätt och hantera osynliga hot! Riitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
I Grekland är alla tom vänligare än tidigare ! Avstånd i affärer hålls mellan människor av respekt. Går man in i en gång i mataffären så väntar den som nyss kom, tills den andra plockat sina varor. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag menar inte att Greker är otrevliga, men skulle inte bli förvånad om någon skulle vara orolig att vi turister kommer med viruset! Det visar ju sig. Och hoppas verkligen att vi turister inte åker innan det känns säkert för alla!
Riitta |
|
||||
|
||||
![]()
Jag upplever det som helt tvärtom, alla är mer vänliga och mer omtänksamma. Nu bor jag på en liten ö där många känner varandra, men även när jag är på andra ställen i kommunen möter jag bara vänlighet. Har aldrig pratat (vi håller så klart avstånd) med så många människor under så kort tid. Alla har ett behov av att prata verkar det som.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vad jag har lyssnat på lokalradion och läst tidningen här så är det väldigt upprörande för många, att folk kommer hit till Bohuslän och stannar i sina sommarstugor.
Riitta |
|
|||
|
|||
![]()
Jag bor i Karlstad och jobbar som Undersköterska på Centralsjukhuset här. Vi har stängt alla ingångar till Sjukhuset och har vakter som stoppar alla som försöker ta sig in. Man får bara komma in om man jobbar här eller kan bevisa att man har ett Läkarbesök.
Hela sjukhuset är stängt för allmänheten. Apotek, Restauranger, ja allt. Vi har tält vid akut mottagningen som tar emot akut sjuka. Är det så över hela Sverige? När jag ser på tv så ser det ut som att ytterdörrarna är öppna! Någon som vet? |
|
|||
|
|||
![]()
På Sundsvalls sjukhus har dom byggt upp fem rum vid ambulansintaget på akuten
Inte meningen att nån ska bli liggande där utan man frigjort två avdelningar uppe i huset för fortsatt vård,om allting är låst och stängt det vet jag inte. Vart det många sjuka så skulle dom tydligen öppna Härnösands sjukhus igen! Ett tält är uppsatt utanför akuten,där dom har vakter för det har varit lite oroligt. Senast redigerad av piam den 2020-03-30 klockan 22:30. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|