![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Menar du mig? Nej nej, jag bor inte i Grekland. Oh jag håller med dig angående korkat. Om du läser mina inlägg ovan så kommer du att se hur jag tänker angående det hela. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja jag ska läsa i lugn och ro. Outtömligt ämne. Tycker i alla fall det är trist att kalla inlägg "det mest korkade". Krisen är svårbegriplig, även för de mest insatta, så det blir bara fjuttigt. Jag tycker vi kan hålla en hövlig ton, helt enkelt
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Senast redigerad av xenos den 2015-08-12 klockan 09:01. |
|
||||
|
||||
![]()
Bättre sent äm aldrig!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Imperier kommer och går. Enskilda länder har i regel längre historia. Senast redigerad av xenos den 2015-08-12 klockan 09:05. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Makten i varje demokratiskt land utövas av folkvalda politiker och då även i Grekland. Dock, inte helt klart om det är just det du avser. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Om jag inleder med att säga att jag personligen inte använder samma kraftuttryck, så instämmer jag i princip med det du skriver. Jag kan TYCKA att någon specifik person skriver något jag tycker är felaktigt men jag kan inte begripa att någon använder ett resonemang där flera andra personer pekas ut som att de VET MINDRE. Vet mindre om VAD? Och hur vet man MER än andra? Hur MÄTER man detta, finns det normer, regler, kutymer, överenskommelser, annat....? Därför blir en del färska inlägg i denna tråd i mitt tycke oundvikligen helt intetsägande för mig då de primärt handlar om personangrepp. Och visst kan det jag skriver nu OCKSÅ tolkas åt ett eller annat håll men jag vänder mig inte till, och namnger inte någon specifik person. Just nu handlar denna tråd om en mängd känsloyttringar, det är väldigt tråkigt att se att så är fallet. Att livsöden kommer fram antingen här eller i dagstidningar, radio, tv, det är naturligtvis en följd av hur Greklands ekonomi havererat. Hur den har det, varför eller vem som bär skulden, det kommer vi aldrig att få ett enhetligt svar på. Att EU, Euron som valuta eller EMU eller flera kombinationer av allt det skulle bära skuld till problemen och följderna, är i MITT TYCKE allvarliga anklagelser. Hur Grekland "internt" har hanterat sin för några år sedan, BLIVANDE kris (om man nu kan kalla detta "EN" kris?) är OCKSÅ I MITT TYCKE, den stora och enda "skuld" som nu får oss att engagera oss här i forumet. Ja, jag har väl fel anser någon, rätt anser någon annan. JAG vet inte MER än någon annan, ej heller MINDRE och jag är som alltid, beredd på påhopp och om jag behöver, även försvara mina ÅSIKTER. /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Engagemang är ett knippe känslor. Att vara kall och saklig är icke-engagemang. Vi får nog stå ut med känslor vad gäller sakfrågan.
Visst är det en balansgång på slak lina. Senast redigerad av xenos den 2015-08-12 klockan 12:15. |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, det började med att du tog dig rätten att meddela övriga forummedlemmar att jag och Kimmen (varför just vi två förresten?) inte ser att det finns människor som lider i krisens spår. Det påhoppet kallade jag korkat. Har alltså inte kallat dig som person korkad, inte heller dina åsikter i övrigt även om vi inte är överens om allt.
|
|
|||
|
|||
![]()
För att svara dig, Thira och utan att citera (DET har ju stötts och blötts mycket tidigare i somras) så gör jag fler reflektioner.
Jag har upplevt samma sak, det att mothugg innebär att man svarar otrevligt, spydigt. Jag lärde mig att inte reagera snabbt och hellre tänka efter och skriva mer avslappnat dagen efter. Eller ibland, strunta i att svara eftersom hur jag än skulle formulera mig så hade det varit utan effekt. Det BLIR en balansgång, många har engagerat sig i Greklands ekonomiska (och politiska) status just nu och därför blir diskussionerna förvirrade och inte särskilt trevliga att följa. Jag känner inte exakt till om du har grekiskt blod i dig, Thira? Har du INTE det så har jag trott fel men jag reagerade mycket på det du skrev om de människor du mötte under din resa. Självklart reagerar man mycket känslomässigt om man ser det du såg, en förtvivlan som man känner och där maktlösheten sätter in. Vänd på det, jag har under två resor sett annat. Syros kanske är ett "dåligt exempel", jag har fått den uppfattningen att Syros är kanske ganska välmående. Det avspeglade sig på det sättet att jag inte såg några tecken på tillnärmelsevis det DU såg. Vad som sen döljer sig "bakom", hur människorna på Syros VERKLIGEN har det, det har jag ingen aning om. Därför kommer jag hem med en annan verklighetsuppfattning, jag kan inte förstå allt i den här krisen när jag faktiskt inte har sett det med egna ögon. Okej.......jag såg EN kvinna, grekisk eller inte? Hon gick med ett litet barn i famnen och tiggde mitt bland barer och discotek mm. i Syros centrum och vad jag VERKLIGEN SÅG var en irriterad kvinna som inte fick några pengar överallt där hon stannade. DET irriterar mig, för mig är det osmakligt, jag kanske irriterar någon i och med det men krisen handlar inte om EN ENSTAKA fattig person vid ETT tillfälle. Om någon inte vill skänka någon några pengar så undrar jag vad som är fel med det? Den enskilda människan MÅSTE få bestämma hur den vill göra. Det handlar inte heller om hur JAG tänker, angående om jag personligen skänker pengar eller inte. Vad jag vill säga är att jag mycket väl kan komma i känslor där jag kan reagera på vad andra skriver, svara därefter, låta bli......Tyvärr har jag för lite grundkunskaper om denna kris för att mer frekvent deltaga i den här tråden. Jag har försökt att sätta mig in lite men orkar inte ta del av den ofantliga mängd information av alla de slag som massmedia har fått ut de senaste månaderna. Därför vill jag som sagt inte svara så mycket eftersom jag ser att andra engagerar sig mer än jag och till synes, har mer kunskaper än jag. Men jag är övertygad att många orsaker (inte alla) handlar om att Grekland bär egen orsak till krisen de har befunnit sig i, befinner sig i och KOMMER ATT befinna sig i. Om det sen är pga deras politiker, deras politiska system, korruption eller inte, dålig skattemoral, TUSEN ANDRA orsaker eller allt jag räknar upp, ihopslaget och sammanpressat till EN ENDA orsak - det kan ingen svara på. Inte ens alla engagerade i detta forum. /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Till Laero; Ok ja oavsett hur det nu började så ber jag om ursäkt för de personangrepp jag stod för. Jag gick för långt.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Varför jag känner mig träffad av detta resonemang kan jag inte helt och fullt förklara. Dock är jag är ofta saklig, kan sakna ett "varmare" engagemang än vad det ser ut som när jag skriver men jag är trots det, ENGAGERAD så där jag tar jag mig friheten att påstå att du inte har rätt. Detta menat om hur jag engagerar mig angående det ämne denna tråd handlar om. Döm inte utan ingående kunskaper om du menar någon särskild person. /Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Min kommentar var fenomenologisk, din person hade jag ingen tanke på då jag inte känner dig. Begreppet saklighet kan skärskådas ur andras perspektiv. Oavsett vem som använder det. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har länge avstått egna inlägg men sett hur invektiven flödat på tråden. Saliga är de okunniga, som tror de vet bäst! Tänk så mycket jag har kunnat göra i stället för att skriva!
Se morgonens inlägg på SVT via Karalampushttp://politikigrekland.blogspot.gr/ Ger kanske en del huvudbry för några? / Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Jag gissar att du (till viss del) menar politikerna? I både Sverige och Grekland har vi de politiker vi har tack vare/på grund av att väljarna har röstat på dem. Väljarna är alltså inte helt utan ansvar...
Jag vet inte om du är ironisk - men det var jag. Övrig kommentar på ett antal av de senaste inläggen: Jösses... ![]() ![]() ![]() /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2015-08-12 klockan 19:47. |
|
||||
|
||||
![]()
Gud vad ni tjafsar
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vill bara säga, att jag aldrig uppfattat varken Laero eller Kimmen som "kalla" eller "oengagerade". Precis tvärtom! Man måste väl få både se och dryfta verkligheten ur många aspekter? Hur skulle det gå om alla drunknade i sin egen "empati"? Och skulle t ex alla ekonomer vara känslokalla typer för att de jobbar med siffror? De är väl också "människor bakom siffrorna"? Kan man inte respektera både människor och siffror i denna kris? De är ju bara två sidor av samma sak. Jag känner också sådana som står mig nära och som nu kämpar för mat för dagen, och det är jäkligt svårt att hantera känslomässigt. För att inte tala om alla lidande som jag inte känner personligen. Men lika förbaskat finns det siffror. Och fakta om hur det grekiska samhället fungerar.
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|