Citat:
Ursprungligen postat av laero
Med respekt för dina i regel vettiga åsikter (även om vi inte är överens om allt) så tycker jag att du är fel ute här.
Förhandlingar i oändlighet har pågått under hela våren, och förmodligen i demokratisk anda. Då har det handlat om en i jämförelse liten sista utbetalning i stödpaket 2 och grekerna med finansminister i spetsen tycks ha gjorts sig omöjliga hos övriga 18.
Istället för att komma överens utlyser man fem i tolv en folkomröstning som innebär att man dels kommer på obestånd hos IMF och dels bommar att få sista utbetalningen.
Folkomröstningen innebär istället att övriga euroländer fem över tolv måste ta ställning till ett stödpaket 3, som man inte öht är överens om att man vill ge Grekland, men för att undvika en grexit blir det ändå så. Säkert i konflikt mot många folkviljor.
Att påstå att det är de 18 som agerar med utpressning och hot är i mina öron magstarkt.
|
Men jag gillade inte heller folkomröstningen! När alla andra pratade om fem i tolv sa jag att klockan var ju för fasen halv två redan förra veckan.
Jag tycker inte att Syriza har gjort rätt. De vann valet på populistiska löften. Jag förstår att folk röstade på dem, de gav dem hopp - men det de lovade var inte hederligt för de lovade riva upp ingångna avtal och det kan man inte göra. IMHO.
Sedan verkade, från min okunniga horisont, en fem månaders golgatavandring inledas. Oändliga förhandlingar som inte ledde någonstans överhuvudtaget - mer än ännu längre ner i skiten för grekerna.
Till slut var Tsipras på väg att acceptera trojkans förslag om åtstramningar för att få den sista utbetalningen, men när han såg ut att gå på pumpen i parlamentet utlyste han folkomröstningen. Vilket, från min okunniga horisont, var ett snudd på obegripligt tilltag. Folkets mandat fick han men det gäller ju bara inrikespolitiskt - trojkan kunde bara säga Och? när han kom dragande med det. Att hans folk säger nej till deras åtstramningar kan de faktiskt skita ett stort stycke i. Vilket de också gjorde. Med sitt greferendum förlängde han bara plågan, han gamblade med sitt lands framtid. Skadan som kapitalkontrollen i bankerna gjort, den måste vara jättestor. IMHO.
Men. Det som hände under den gångna helgen kallar jag ändå hot och utpressning. Att ställa Tsipras inför
Nu går du med på våra stenhårda villkor eller så åker ni ut på några års grexit - det är ingen valsituation. Det är ... hot eller utpressning.