Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-06, 13:46
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men vilka har missat det? (Förutom en enda person i den förra tråden som verkade ha gjort det.)

Eventuella missförstånd om kvittoburkar har inget med Greklands enorma problem med bristande skattedisciplin att göra. Det är ett samhällsekonomiskt problem som landet måste komma tillrätta med, alldeles oavsett kvittoburkar på kafébord.

Det är ju annars rätt vanligt förekommande att brist på kvitton på restauranger etc tas upp här. För att inte säga väldigt vanligt. Jag skrev i inlägget att det rörde diskussionen längre bak i tråden. Alltså, det hade inget med era inlägg att göra. Och jo faktiskt, många missar att kvitto och nota är på samma lapp. Det har jag varit med om många gånger på plats i Grekland då kunden frågat personalen varför de inte fått något kvitto.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 13:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jodå, jag såg att du skrev att det gällde diskussionen längre bak i tråden. Fast jag tyckte det var konstigt redan när du tog upp det redan i förra tråden, för jag tror att missade kvittoburkar är en så väldigt liten del av alla tillfällen man inte anser sig få kvitton. Jag tror inte att så många är dummare än du och när jag gäller att hitta kvittoburken - och jag ser ju själv hur ofta jag inte får kvitto på restauranger.

Jag får en handskriven nota, jag får orderblocket lagt på bordet, jag får talad nota, jag får summan skriven på duken. Märk väl, jag klagar inte på det, jag blir inte upprörd, jag förfasar mig inte - jag konstaterar att det är så. Och jag konstaterar att det sannolikt är tecken på den bristande skattemoralen och ett uttryck för det vi vet från t ex offentlig statistik om skatter i Grekland.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:07

Citat:
Jodå, jag såg att du skrev att det gällde diskussionen längre bak i tråden. Fast jag tyckte det var konstigt redan när du tog upp det redan i förra tråden, för jag tror att missade kvittoburkar är en så väldigt liten del av alla tillfällen man inte anser sig få kvitton. Jag tror inte att så många är dummare än du och när jag gäller att hitta kvittoburken - och jag ser ju själv hur ofta jag inte får kvitto på restauranger.

Jag får en handskriven nota, jag får orderblocket lagt på bordet, jag får talad nota, jag får summan skriven på duken. Märk väl, jag klagar inte på det, jag blir inte upprörd, jag förfasar mig inte - jag konstaterar att det är så. Och jag konstaterar att det sannolikt är tecken på den bristande skattemoralen och ett uttryck för det vi vet från t ex offentlig statistik om skatter i Grekland.
Mycket möjligt. Skulle inte falla mig in att säga att din egna upplevelse av något är fel. Har du märkt det så har du väl märkt det.
Min erfarenhet är dock att det blivit bättre (precis så som jag skrev) och tycker det i ett större sammanhang, visar på en större medvetenhet om vikten av skatterna. Av den anledningen bland annat så skrev jag det jag gjorde. Att du tycker något jag skriver är konstigt är f.ö alldeles okej Ink, för jag kan nog tycka en del av det du skriver också kan vara det. Så är det ju med allmänna och fullständigt demokratiska foum. Ochdet får mn ju acceptera.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:13
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

I det danska nyhetsprogrammet Deadline kunde man igår se programledarna sjunga en stödsång för Grekland
Klippet hittar du här: http://www.sydsvenskan.se/danmark/ha...-for-grekland/
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:16
inkfishs avatar

Ja Thira, jag har aldrig försökt hindra dig från att skriva något som helst, men det är ju ett diskussionsforum och då får man räkna med att andra argumenterar mot det man skriver.

Det finns ju dessutom så mycket mer information att tillgå om en samhällsekonomi än det man själv ser på restauranger och kaféer i Grekland och jag får erkänna att jag blir frustrerad när det samhällsekonomiska perspektivet verkar tillmätas mindre värde här än det vi tycker oss se med våra egna ögon.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:25

Citat:
Ja Thira, jag har aldrig försökt hindra dig från att skriva något som helst, men det är ju ett diskussionsforum och då får man räkna med att andra argumenterar mot det man skriver.

Det finns ju dessutom så mycket mer information att tillgå om en samhällsekonomi än det man själv ser på restauranger och kaféer i Grekland och jag får erkänna att jag blir frustrerad när det samhällsekonomiska perspektivet verkar tillmätas mindre värde här än det vi tycker oss se med våra egna ögon.

Jag förstår det. Men jag har aldrig påstått att det ena skulle ta ut det andra. Bara för att jag kommer med en infallsvinkel eller ett perspektiv av ett problem, så betyder inte det att jag inte inser att problemet i sig är allvarligt. På andra nivåer. Just detta gällde restaurangdiskussionen längre bak i tråden och inte er diskussion om att det förekommer mutor etc, som sagt.
Det kommenterade jag helt enkelt inte för att jag inte har så mycket vetskap om dessa eller har någon personlig erfarenhet/stött på det. Tycker det är två olika saker helt enkelt.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:41
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Thira, det ÄR svårt att diskutera i trådar på Kalimera numer, för det finns alltid så många andra som har " bättre och kunnigare " svar....Den tiden som man kunde lägga fram åsikter eller funderingar över det grekiska livet utan att genast bli lite "knäppt på näsan" av de som kan bättre är förbi. Just i denna diskussionen tröstar jag mig med att INGEN varken här eller inom EU har det rätta svaren
Det jag vill säga är att Du inte får ta åt Dig....Jag finner stort nöje i Dina inlägg och tycker att Du är nyanserad och klok....

Lissi
Instämmer..
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:46
inkfishs avatar

Citat:

Lissi
Tack för den kängan, Lissi, även om jag tyckte att den var onödig. Du ville uppenbarligen trycka till mig och du lyckades.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:48
inkfishs avatar

Nu är det många om och men här men: en BBC-journalist skriver på twitter att uttagsgränsen på 60€ kommer att gälla till fredag OM ECB ligger kvar på nuvarande stödnivå till bankerna.

http://www.thetoc.gr/eng/news/articl...d-until-friday
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 19:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Tack för den kängan, Lissi, även om jag tyckte att den var onödig. Du ville uppenbarligen trycka till mig och du lyckades.
Detta var inte riktat specifikt till Dig. Det är många i tråden som talar om för andra på olika sätt att de har fel....Det ska nog mer till Inkfish innan Du blir tillplattad... och varför skulle jag specifikt trycka till Dig?? Min reflektion gäller över tid vilket jag också skrev.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 23:58
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Citat:
Nej nej! Inte kan de det. Här är lite läsning:

http://www.dn.se/nyheter/forre-skatt...-skatteverket/
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 07:06
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Nej nej! Inte kan de det. Här är lite läsning:

http://www.dn.se/nyheter/forre-skatt...-skatteverket/
Du menade nog att citera mitt inlägg om småföretagarna? Nej, det är klart att de inte kan, det var därför jag formulerade mig skämtsamt

Den där rapporten som mitt inlägg handlade om blev uppmärksammad för att den använde ett nytt sätt att identifiera undandragande av skatt. Forskarna jämförde deklarerad inkomst med hur mycket personerna betalade på sina skulder. Och då visade det sig att snittet låg på hela 82 procent av inkomsten. Vissa grupper av företagare, som läkare och advokater, använde mer än 100 procent av sin inkomst till att betala på sina skulder.

Vilket alltså sannolikt betyder att de inte deklarerar hela sin inkomst.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:55
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:

Lissi

Håller med!! ...forumet har förändrats i karaktär på senare tid, tycker jag...Ingen ska behöva känna sig illa till mods och behöva gå i försvar vid ett inlägg...Respekt, helt enkelt!!
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:01
Maggys avatar

...Tyskland kör fortsatt en hård linje...

http://www.theguardian.com/world/liv...d-live-updates
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:

Lissi
Fra meg også:

Og en kommentar fra Nia Vardalos, som også får :

As a Greek (and a very proud Greek), I've encountered comments such as, "they should have paid their taxes." The ignorance of this comment is profoundly upsetting and selectively obtuse. I would have hoped society wouldn't simply swallow the jaded media's typical dissemination of false information.
Greece is a beautiful nation of hard-working, loving people who would invite you into their home and even give you their bed. Please don't judge a country's people based on the actions of a government.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:22
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Fra meg også:

As a Greek (and a very proud Greek), I've encountered comments such as, "they should have paid their taxes." The ignorance of this comment is profoundly upsetting and selectively obtuse. I would have hoped society wouldn't simply swallow the jaded media's typical dissemination of false information.
Greece is a beautiful nation of hard-working, loving people who would invite you into their home and even give you their bed. Please don't judge a country's people based on the actions of a government.

Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:27

Citat:

Åh så bra!
Sätter ord på precis varför jag tjatar om "inte alla" osv gång på gång.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 16:49
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:

Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 14:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Här i radion är det bara Grekland och Grekland. Läget verkar svårt, framför allt är tyskarna väldigt negativa just nu. Officiellt säger eurogruppen att man väntar på Greklands förslag. Att Varoufakis har avgått lär inte hjälpa så väldigt mycket.

Bara att vänta och se. Men det känns inte trevligt.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.