![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Intressant info om pensionerna i Grekland i bloggen Politik i Grekland. Bland annat ett bra reportage från radioprogrammet "Godmorgon världen".
http://politikigrekland.blogspot.gr/ |
|
||||
|
||||
![]()
Det kom igår mindre bra nyheter från förhandlingarna.
IMF:s förhandlare har lämnat, man tycker inte att diskussionerna med Grekland leder nån vart. I SvD finns ett par artiklar där man analyserar inblandades ståndpunkter och agerande. Givetvis spekulationer men intressant att läsa: http://www.svd.se/spelet-om-grekland...m/grexit-hotet och http://www.svd.se/atenborsen-rasar-efter-att-imf-lamnar-samtal/om/grexit-hotet Lars |
|
||||
|
||||
![]()
Läget verkar ju väldigt spänt nu. Nu undrar man verkligen hur detta skall sluta?
![]() / Anne som fortfarande hoppas att en lösning hittas.... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På det oftast pålitliga Dagens Eko hör jag goda nyheter: förhandlingarna har återigen brutit samman mellan den grekiska regeringen och Hydran. Gropen är nu ännu grundligare utförd!
|
|
||||
|
||||
![]()
I en kö på banken i morse diskuterades läget stilla av två yngre män. Båda hoppades på totalt sammanbrott och nystart med drachmer... just nu känns det som om det inte kan bli mer rörigt än det är.
|
|
||||
|
||||
![]()
Xenos. Varför denna glädje?
|
|
||||
|
||||
![]()
Det är blandade känslor. Glädje, kanske man kan säga, över att Grekland idag inte längre låter sig hunsas, vilket är min tolkning över vad som pågår.
Men också oro och förtvivlan då jag tror att stora prövningar återstå för mitt andra land. De två yngre männens samtal som uppsnappades, finns här ovan, kan jag förstå och stödja: Det är långt mycket bättre att Grekland är i händerna på sig själv, på gott och ont, i stället för att vara i händerna på utpressare i Hydrans skepnad. Jag upprepar mig gärna: Visst gjorde grekerna ett misstag i mitt tycke, att alls gå med i EU, de gjorde det inte på egna meriter. Ett större misstag va Nordeuropas godkännande av Grekland som medlem. Efter starka påtryckningar från Frankrike för övrigt. Vilket de nu inte alls tar ansvar för. Nu djävlas de med Grekland. |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vilka kommer att bli vinnare och vilka kommer att bli förlorare? Vilka är redan vinnare och vilka är redan förlorare. Sanningens minut närmar sig. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jepp, visst är det så... ![]() /Maggy |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hydran är det grekiska folkets vänner och vill dem väl, den grekiska regeringen dess fiender och vill skada sitt folk. Och inte kan de räkna heller.
Lysande. |
|
||||
|
||||
![]()
Några vinnare i det vansinniga europrojektet är svårt att se. Möjligen de nationer som valt att stå utanför. Förlorare är alla de stackars nationer som var blåögda nog att gå med i spektaklet. "Vi är en politiskt suverän nation (tror vi), men vi styr inte över vår ekonomi". Lycka till!!!!
Nej man borde ju inte göra det. Men det är ju just det som euro-spektaklet går ut på. Varje medlemsstat tror sig ju vara suverän och oberoende och "gamblar/beslutar" efter eget huvud, men de ekonomiska konsekvenserna är ju gemensamma. Det enda positiva med den grekiska krisen är att det fungerar som ett lysande exempel på hur korkat hela idén är med en gemensam valuta när man inte har en politisk union. Tack alla greker för att ni betalar det mycket dyra priset för ett tydligt pedagogiskt exempel. Det är väl tyvärr befängt att tro att det ska räcka med det. Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Vi får tacka tillbaka!
|
|
|||
|
|||
![]()
Tror som Masse, konceptet med EMU är inte hållbart. Inte heller fungerar EU så som det var tänkt. Titta på Italien opch den massiva flyktinginvandringen nu och på hur två av länderna inom Schengenområdet agerar...
EU är lätt när det blåser varma och lätta vindar men när det friskar i och blir snålblåst, då blir det svårt. Då tänker var och en ändå på sitt och jämlikheten suddas ut mellan länderna. Tycker det är synd då jag faktiskt, i grund och botten, gillar tanken på EU (EMU har aldrig varit min kopp av te) och hur bra det skulle kunna vara om alla hjälptes åt...men den tanken är naiv, jag vet. När det blåser hårda vindar och när det verkligen gäller. Då tänker var och en på sitt i alla fall. Trots vackra ord och överenskommelser. "Samtidigt som situationen för asylsökande som tagit sig till Italien över Medelhavet blir allt mer kaotisk har Frankrike och Österrike de senaste dagarna infört gränskontroller inom Schengenområdet som förhindrar att migranterna söker sig till norra Europa." http://www.svd.se/italien-hotar-att-skada-europa Senast redigerad av Thira den 2015-06-17 klockan 07:36. |
|
|||
|
|||
![]()
Grekland varnar nu får utträde!
Och jag gillar den här killen ![]() "– Om Europa ska bli starkare så måste det visa solidaritet och stöd till de länder som behöver det, sade Faymann efter ett möte med Greklands president Prokopis Pavlopoulos / /." http://www.dn.se/ekonomi/grekisk-var...or-eu-uttrade/ |
|
|||
|
|||
![]()
Grekland skulle aldrig ha fått tillträde till valutaunionen om inte korrupta politiker, statstjänstemän och dåvarande regeringar mörkat sin taskiga ekonomi, och sedan stoppat pengar i egen ficka ! Det var det aldrig någon som varnade för, så nu sitter efterträdarna där med skägget i brevlådan ! Det var naivt att låta Grekland bli medlem i valutasamarbetet. Ska vi andra EU-medborgare känna sympati och visa solidaritet och betala via skattsedeln för det ? Det tycker i alla fall inte jag känns riktigt rätt i sammanhanget ! Vill Grekland lämna unionen som en varning så känns det i sammanhanget ungefär som musen som röt. För vad har man att komma med, ingenting ......
kanske lika bra att ta Tauros vid hornen och börja om från Skratch ? Tyvärr ! |
|
||||
|
||||
![]()
i SvD skrivs det om Grekland i delen "Näringsliv" förbryllande konsekvent.
Min tolkning av detta fenomen är att redaktionsledningen ser Grekland närmast som ett företag. Den förminskningen är belysande. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
_ Senast redigerad av Maggy den 2015-06-17 klockan 21:14. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Angående Euron: -Euron är definitivt inte orsaken till Greklands nuvarande situation. -Närmare 85% av Grekerna vill vara kvar inom EMU, så även Tsipras som det verkar iom att Syriza-regeringen så ihärdigt fortsätter att förhandla för att få resterande nödlån utbetalda. Senast redigerad av laero den 2015-06-18 klockan 18:11. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|