Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-18, 09:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Påsk

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Det jag faktiskt saknar här i Sverige och då inte tar mig för är detta med att gå i kyrkan. Under mina påsker i Grekland så gick jag i kyrkan och följde med strömmen för det var så gemytligt och trevligt. Det är en helt annan sak här i Sverige. Här är det så stelt och tråkigt så man vill bara bort. Det är nog inte bara Kalymnos som det smäller av dynamit på. Jag känner igen fenomenet och smällarna från en annan ö. Däremot så har jag inte förstått vitsen med att smälla.

/Ulf
Jag vet inte hur det är här där du bor men jag har blivit väldigt förvånad de gånger jag gått i kyrkan här i Umeå det är inte alls som förr. Kyrkan är så mycket annat idag än de var tidigare. Har varit allt från magdans till paltmiddag i kyrkan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2014-04-18, 10:03
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

@Eva
Förändringens vindar blåste nog förbi Öjebyn! Vi har en tråkig präst som främjar gamla traditioner för lite nyare saker. Tyvärr! Man ska gå till kyrkan och stillsamt bedja och därmed basta!

/Ulf
Svara med citat
Gammal 2014-04-18, 10:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Glad Påsk alla vänner!
Jag har firat grekisk ortodox påsk på plats 3 ggr och det är en häftig upplevelse.
Två gånger på Tinos och en gång i Larnaca på Cypern.

På Tinos förra året upplevde jag dock dagarna kring påsk att det är som här i Sverige, att alla är inte lika engagerade. En del är kyrksammare än andra. Det är kanske inte så stor spännvidd som här i hur en gudstjänst utförs.

Hur är det, ni som bor i Grekland. Är det samma som här att man väljer kyrka lite beroende på vilken präst som håller i gudstjänsten? Eller är det så att alla har samma "manual"...Jag tänker på predikningar och på vilket sätt evangelieläsningen utförs etc.

Själv har jag ju tillbringat många många påskar i kyrkan under de 16 år jag sjöng i Kalmar Domkyrkokör och det var stor skillnad på mässorna beroende på vilken präst som var där. Körsången var dock givetvis alltid lika vacker

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:33.