![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hur vet m an vilka restauranger som är öppna året runt i Rethymnon och likaså supermercados och barer?
Vill ju gärna gynna dessa. |
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
tja, det kan man nog inte veta förrän man varit där vintertid. En möjlig ledtråd kan kanske vara att försöka se skillnad på "turistkrogar" och de mer "grekiska". Jag vill minnas att merparten längs stranden, ända från de som ligger runt den gamla Venetsianska hamnen fram till det nyrenoverade "taxitorget" är stängda på vintern. Ett eller annat café har dock öppet även vintertid. Från taxitorget och vidare längs stranden österut är det inte heller mycket öppet när turistsäsongen tagit slut. Det är nog i Rethymno som på många andra platser, att på bak- och sidogatorna hittar man de små genuina, och ofta åretruntöppna "grekiska" tavernorna. Hälsningar BoCina |
|
|||
|
|||
![]()
Torsdagar är marknadsdagar i Rethymno. Jag och modern skulle ta tur dit, inte för någon direkt shopping, utan mer för att titta. Tidigare hölls den på parkeringen brevid stadsparken, men stadens styrande tyckte inte att det var en lämplig plats, så de anvisade istället en temporär plats i nya hamnen. Tanken var att de sedan efter några månader skulle anvisas en permanent ny plats. Det är nu drygt sex år sedan! I somras blev marknaden bortkörd från hamnen, utan ny plats. Först protesterade man på sydeuropeiskt vis genom att hålla marknaden på gatan utanför! Bråk och kaos förståss, vad annars? Så tog man helt sonika och annekterade den ursprungliga parkeringen, och där verkar det nu som om de får vara igen - tills någon beslutar att de skall bort igen.......
Jag brukar inte vara blyg när jag kör bil i Grekland, varken när det gäller att ta sig fram eller att "tappa" bilen på grekiskt manér (har taxiförarblod i ådrorna efter många år som taxiförare i Stockholm). Men idag räckte det inte. Vi snurrade runt i nästan 45 minuter innan jag gav upp och körde till den stora avgiftsbelagda parkeringen nedanför Castrot bakom Venetsianska hamnen. Det är en bra bit att gå tillbaka till marknaden därifrån, men vad göra? Modern var i god form så det gick utan problem. Vandrade sedan genom gamla stan tillbaka mot bilen, förbi alla tingeltangel- och turistaffärer. Men man kan här och var hitta små guldkorn. Bl a finns på Paleologou en liten affär som säljer en fantastisk olivoljekräm och sköna, dryga tvålar. Den drivs av en äldre tysk dam (öppen året runt) som alltid bjuder på lite "hostensaft" när man handlar. Vi besöker den nästan varje gång. Sen till Taverna Knossos vid Venitianska hamnen. Visserligen en turistkrog i den bemärkelsen att den ligger bland alla andra turistkrogar kring gamla hamnen, men den har de klassiska grekiska stolarna i blått och de har de nödvändiga "söldukarna" (tack Arne, visst var det du som myntade uttrycket?). Den drivs av samma familj sedan 70-talet och har god "hederlig" grekisk mat. Sen hemåt igen, fast först via "parabolmannen" för att diskutera lite tekniska frågor kring hur det fungerar med digitalbox m m för att få svenska kanaler även här. Det skall gå säger de, men vi får låta det anstå till julbesöket. Nu blir det kaffe i månljuset på takterassen innan vi får välförtjänt nattvila. Kalinichta BoCina |
|
|||
|
|||
![]()
Passar på ännu med en fråga, har inte rest på lääänge så ursäkta om jag verkar lite korkad. Men hur är det med adapter nuförtiden? behövs det eller ej? lite jobbigt om vägguttagen ej passar att ladda telefon i ..hmm
Finns det bankomat i Plakias där man kan ta ut kontanter med VISA? |
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
vägguttagen i Grekland är lika som i Sverige så alla kontakter passar. Det finns bankomater i byn, 4 st om jag inte kommer ihåg fel. BoCina |
|
||||
|
||||
![]()
Här var det också en alldeles underbar kväll/natt , svårt att bestämma sig för att gå in och sova. Ingen mygg, flugorna har somnat...
-och, BoVCina, nu får vi fråga nån av de alla kloka och initierade på Kalimera: vad är det som spelar fiol nattetid? Det är inte cikadorna, de har lagt av för säsongen. Det är nån nattinsekt och jag får inget vettigt svar av såna jag frågar. Entymologer, hör av er! |
|
|||
|
|||
![]()
Dagen fördrivits med lite småplock hemmavid. Fortsatt varmt och vindstilla. Skaffat tillbehör och delar till bevattningsanläggningen och byggt om den så våra krukor med Bouganvilla, vinranka och citronträd skall må bra trots att vi inte kan se till dem.
Vi (ägarna till husen) måste bilda någon form av "styrelse" som kan verka för samtliga gentemot omvärlden (typ den svenska motsvarigheten "tomtägarförening eller samfällighetsförening). En av initiativtagarna kom ner idag och vi bjöd in henne och hennes väninna på ett glas vin för att diskutera lite kring aktuella frågor. Det blev en dryg flaska innan skymningen föll och vi tog oss ner till byn för lite kvällsmat. Det märks att det är fredag (borde inte vara någon egentlig skillnad på en turistort) för det var betydligt mer folk i rörelse än de senaste kvällarna. Sifi hade det stressigt när nästan alla bord blev besatta samtidigt. Som vanligt god mat, hans ugnsbakade Feta är ljuvlig. Sen avrundas kvällen med en kaffe på takterrassen. Fullmåne och lite molnslöjor som drar förbi. Måste knyta oss strax, för hustrun och hunden måste lämna oss redan vid 04.30 för hemfärd med Olympic och SAS. Modern och jag åker med Norwegian (som av någon underlig anledning inte tillåter djur) kl 20.50 så vi kan ta det lugnt en dag till. Kalinichta BoCina |
|
||||
|
||||
![]()
Ser Plakia Panorama i ditt album, är det alltså där ni har lägenheten? Ser väldigt fint ut
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Så närmar sig avfärden. En vecka går alltför fort, men jobbet tillåter inte mer.
En, som vi tycker, stor skillnad när man har eget boende jämfört med hotell är att man slipper allt strul med packning och vart man skall ta vägen från det man måste lämna rummet tills planet går. I alla fall om man åker hem med sena flyg. Nu tar vi det lugnt, städar av lite och packar så sakteliga (dessutom väldigt lite som skall med hem) och jag har just tagit ett sista dopp i poolen. (Inkfish, det är poolen i vårt område som du ser på första bilden i albumet, vårt hus ligger strax till vänster utanför bilden - bara ett stenkast från poolen). Om en stund åker vi ner till Sifis för lite mat innan vi framåt 17.30-tiden låser huset och styr kosan mot flygplatsen. Har redan börjat längta till nästa resa - 19 december bär det av igen! Jassas, BoCina |
|
||||
|
||||
![]()
Det ser fint ut!
Måste vara betydligt lättare att resa hem när man vet att man snart ska tillbaka - till sitt eget. Ska bli spännande att se vad ni rapporterar i jul när ni är nere igen ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kul när folk läser - och kommenterar. Det blir genast mer meningsfullt eftersom man oftast får en omedelbar feedback - det sporrar till nya inlägg.
Har vi (ni) tur så kanske hustrun kan börja delge lite av sina tankar redan i början av december, hon tar hunden med sig och åker redan den 6 december. Och, ingen returbiljett bokad ännu!! Vem vet, det kanske blir lite läsvärt hela vintern :-) BoCina |
|
||||
|
||||
![]()
Ni kan nog vara helt lugna på den punkten, ju längre in i vintermörkret vi kommer, desto mer svältfödda på Greklandsinfo kommer vi att vara!
Det låter så härligt med den där vinteröppna tavernan med den goda maten som du skrivit om. Glöm inte att berätta vad ni äter för jul- och nyårsmiddagar där ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|