![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag menade att mer än 1,5 timmar sammanlagt att checka in på och ta sig genom säkerhetskontrollen har då vi inte behövt de senaste 3 somrarna....vi har då ändå haft gott om tid att sitta vid gaten....Sen tillkommer ju resan från var man nu kommer
![]() Då har vi haft avgång vid 14-tiden ...fast vi har kanske haft tur. Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Nu var du bra snabb va...
![]() ![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Ojoj,
Detta med flygplatser o flygbolagens hålltider... Jag måste nog erkänna att jag med viss olustkänsla beger mig mot flygplatser i dessa dagar. Inte är jag flygrädd, inte heller räds jag säkerhetskontrollen, men livet efter säkerhetskontrollen ![]() Där finns det en stor variation på vad som går att göra när man väl passerat denna skarpa linje. Ex.vis Arlanda eller Helsingfors/Vanda och flertalet tyska flyghamnar, där finns det ett stort (nåja, ganska) utbud med butiker, kafeer, restauranger och barer efter säkerhetskontrollen. Även rökning är möjlig efter "demarkationslinjen". Andra flygplatser, ex.vis Aten, Charles de Gaulle (iaf den gamla delen) och ett stort antal amerikanska flygplatser där är livet betydligt mer asketiskt efter säkerhetskontrollen. När jag for från Aten i somras, så fanns det ett enda ynka försäljningsställe efter säkerhetskontrollen, och detta s.k. kafé hade ett kraftigt begränsat utbud. Och det som sved i mitt nikotinisthjärta var det att det fanns ingen möjlighet till rökning när man väl passerat säkerhetskontrollen ![]() Reser man i sällskap är det inga problem, man lämnar alla sina pinaler med sitt resesällskap, och glider elegant ut och sedan tillbaks genom kontrollen. Som soloresenär vill jag inte lämna min laptop samt kamera, mobiler, etc. ensamma på en flygplats. I övrigt så kan jag inte annat än att hålla med Peter, jag checkar gärna in i tid, alltså c:a 1½ timme innnan avfärd, för att sedan avnjuta en sista öl/frappe/eller annan lokal dryck som man fattat tycke för, ett tilltugg och bara sitta och titta på alla människor. "taxfree" är ju numera borta, så det lönar sig inte längre, annat än alkohol/tobak i Grekland och Tyskland. Men som sagt, säkerhetskontrollen undviker jag in i det längsta. /Grimm, Som nu börjar få ordning på sin Julresa med Piraterna.... men det får bli en annan berättelse. |
|
||||
|
||||
![]()
Nästa fredag planerar vi att åka från Tinos till Rafina med ankomst till Rafina kl 11,55. Vi flyger med SAS samma dag till CPH med avgång 14,30.
Detta skall väl inte vara några problem att komma i tid till flygplatsen? Enligt SAS hemsida stänger in checkningen 40 minuter innan avgång. Alternativet är att ta sista natten på fastlandet, men det låter inte roligt då vi bara åker ner för en vecka. Vad skulle ni gjort? |
|
|||
|
|||
![]()
Inga problem skulle jag säga! Vi kom från Evia med båt i somras som anlände 11.15 och vi väntade faktiskt på bussen en timme senare för att hinna äta lite innan vi åkte till flyget. Taxi är ju ett annat alternativ om man vill vara i god tid på flyget. Bussarna går nog glesare nu så Taxi är väl det som gäller...
Jag tror faktiskt att Marianne och Jens tänker ta samma färja direkt på avresedagen när de är på Tinos om någon vecka. De undrade samma i en annan tråd. Själv måste jag ta en övernattning på Peris i Luotsa då mitt fredagsflyg går 06.40! Men det blir en jättefin kväll nere vid havet där i stället! Lissi - drygt 30 dagar kvar ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Oj, vilken spännande diskussion det blev.
![]() Tack för svar ang. hur lång tid det tar mellan stad och flygplats och hur man enklast tar sig runt=) När det gäller incheckningstid hör vi nog till dem som kommer till flygplatsen i sista minuten..... Ja det har fungerat förr. Hoppas det fungerar nu med. ![]() Annars får vi kanske några extra dagar i Aten?! ![]() Må bäst Helena |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Kolla med Nikoleta om den färjan ni ska åka med brukar hålla tiden! Ni har inte SÅ mycket att spela med... Och håll stenkoll på vädret de sista två dagarna på Tinos. Fråga runt. Ska det blåsa upp bör ni åka dagen innan. Om ni åker in som ni planerat kan ni ju ta en extra "försäkring" genom att be Nikoleta att beställa en Taxi som väntar på er i Rafina. Det brukar fungera och då väntar den på er på plattan där färjan lägger till. De brukar ha en skylt med ett namn som är i närheten av det du heter ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Då det gäller taxi från Rafina så fick jag nånstans informationen att man ska undvika de gula taxibilarna (minns inte av vem) eftersom det är Aten-bilar och risken för att bli lurad är överhängande. Då man ska till bussen ska man gå mot "fel håll" då man kommer från båten, lite svårt att hitta men fråga färjepersonalen om ni är osäkra. Taxichaffisarna (i de gula bilarna) verkade inte ens veta att det fanns bussar i hamnen.
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har aldrig brytt oss om att ta taxi från Rafina till flygplatsen då det alltid går bussar och till en väldigt billig kostnad. Bussarna avgår bara en liten bit från hamnen t v sett från båtarna, alldeles nedanför trappan upp till torget. Inte alls svårt att hitta..Rafina är så litet och vem du än frågar om var bussen till flygplatsen går så får Du rätt svar. Bussarna är vita med orange på....
Det står tydligt på dem att de går till flygplatsen. De kör förbi Luotsa /Artemis där det eminenta hotel Peris ligger för de som behöver övernattning. Peris kör kostnadsfritt till och från flygplatsen för de som övernattar. I somras hade vi en smakstart där vår första kväll i Grekland....Jag har även haft, och kommer att få, en sista övernattning där innan hemfärd. En mycket mysig avslutning på Greklandssemestern. Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hotell Peris bodde vi också på, rekommenderas varmt men skicka ett mail och boka före för det är oftast fullt där. Det går bra att åka buss nästan ända fram, stig bara av vid bageriet i Loutsa och fråga ett par gånger så är ni framme. Hotellet har ingen riktig väg fram ännu så det är lätt att missa var man ska svänga höger. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() De GRÅ Taxibilarna är lokala och de tar alltid körningar till flygplatsen. Men jag tycker inte man ser dem så ofta. Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi anlände punkligt med Theologos P igår den 25/9 KL 12,00 till Rafina.
Bussarna stod och väntade de 2 första gick till Aten medan den 3:e tog oss till flygplatsen, på 30 minuter. Man tjänar igen tid om man tar taxi (vi gjorde det på utresan) då de måste köra runt flygplatsen, bussar har tillträde att köra på special väg där det fodras special tillstånd. Tobbe |
|
|||
|
|||
![]()
Välkommen hem! Jag ser fram mot något litet inlägg om vad ni gjort och hur er resa varit.
Citat:
Citat:
Citat:
Hoppas ni hade det bra. Själv kommer jag nog inte att se Tinos i år. Tyvärr. Om inte hästarna springer in i rätt ordning idag.... ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Bussen gick från hamnplanen till höger om grindrana. Tidtabellen är anpassad till färjornas ankomst Du tjänar kanske 5 minuter men till ett pris av 20 EUR |
|
|||
|
|||
![]()
Det gick åt den berömda Pipan igen....
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() Det var en annan känsla med färjorna förr. Naias II och den FÖRRA (!) Panagia Tino... Det var färjor det... Det är ju nostalgi, och även idioti med tanke på hur säkerheten var då. Men det visste vi inte, i alla fall inte jag, på den tiden. Hade mitt försäkringsbolag vetat om att jag åkte med dem hade de väl sagt upp min försäkring per dagen jag lämnade Sverige!!!! ![]() Och så har vi GA:s Marina och Romilda och någon mer som fortfarande går... Men t o m jag undviker dem om jag kan. De faller för åldersstrecket snart och då misstänker jag att GA försvinner som bolag. På gott och på ont. Men då slipper vi fundera över valet mellan billig, potentiellt osäker nostalgi kontra nya mer säkra färjor. Jag åker gärna "slowboat" men ibland är det väldigt praktiskt med Cattarna och Blue Star... Även om det har börjat bli dyrt att åka båt i Grekland... Och jag har faktiskt vid ett tillfälle utnyttjat inrikesflyget i Grekland fast jag tycker det är lite "fusk".... ![]() ![]() ![]() Citat:
Och det finns en otrevligt bra webcam över Tinos hamnpromenad om man nu vill ägna sig åt självplågeri.......... ![]() ![]() Senast redigerad av Peter den 2009-09-27 klockan 22:03. Anledning: Stavfelstrycknisse var framme igen... Och ett tillägg! |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|