Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-11, 19:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Varför "hugger" så många på varandra??

Just den "all inclusive" tråden jag tänker på var så att den som frågade undrade om någon kände till just det hotellet...INTE om all inclusive var bra eller inte...så följde en lång debatt om huruvida all inclusive gynnade elle ogynnade grekerna...vilket inte alls var frågan!

Lissi
Gammal 2008-04-11, 19:18
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Ja då blir det ju lite konstigt
Gammal 2008-04-11, 20:12
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag håller med om att ibland vågar man inte ställa vissa frågor...man kan få svaret (har sett att andra har fått det svaret) det forumet finns redan eller det svaret finns redan,titta där eller där?men om man är ny här eller ovan vid datorer som jag är så kanske man inte vet var man ska leta...jag kanske är otroligt dum som inte kan hitta dom gamla frågorna men man drar sej för att fråga vissa frågor och hoppas på att någon annan ska ställa den dumma frågan så att man själv slipper...men jag kan hålla med om att kalimeras medlemmar är bland dom snällaste jag någonsin mött,jag är medlem i ett annat reseforum och där är dom inte snälla tummen upp för kalimera överlag är dom flesta väldigt hjälpsamma och snälla här.
Gammal 2008-04-11, 22:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag håller med om att ibland vågar man inte ställa vissa frågor...
Jag förstår faktiskt inte varför ni inte vågar ställa frågor? Frågan är fri så länge den är ärlig... (Ett gammalt uttryck som säkert få yngre känner till...)

Ställ frågan. Absolut. Men försök också kolla via "sök". Många svar finns redan där. Då kan man även säga/fråga "Det stod tidigare, stämmer det fortfarande osv..."

Men får du inte svar inom några dagar så "väck" tråden igen genom att fråga: Är det verkligen ingen som kan/vet/känner till detta!? Då brukar alltid någon vakna till liv och svara...

Det finns inga dumma frågor. Det finns bara dumma svar... Och i det stora hela finns det knappt några dumma svar här på Kalimera heller. För är det någon som ger ett felaktigt svar så är det tio som protesterar...

Men som jag skrev ovan så orkar man ibland inte svara på samma fråga om och om och om igen....

När du varit med här i över åtta år, som jag och många andra, så tror jag du har större förståelse för det jag säger...

Jag hoppas du tar det rätt. Jag är inte en Pittbull som morrar och försöker tala om för dig vad du ska fråga eller skriva. Det är ditt val.

Fråga på bara. Så ska vi "gamlingar", och säkert många nya med erfarenhet, försöka ge dig de bästa råd vi kan. När vi "orkar...."

Peter
Gammal 2008-04-11, 21:23
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Tack Lissi,,,Du har tagit upp nåt som jag tror att många har velat göra...jag själv funderade ett tag på att dra mig ur....för att här på Kalimera verkade det som att Alla måste luffa runt(jag hatar båtar(...och att jag bara åker till Kreta det är ju också dumt...bara inkastareNu har jag varit i Rethymno ..och på Kreta rätt många år...så allt beror ju på människan....naturligtvis fler turister i Rethymno än Amorgos eller Sifnos(undrar vad det beror på)Jag trivs där därför åker jag dit!!Om Ni andra vill åka till öar utan turister...lycka till...alla blir lycklig på sin likör

Senast redigerad av Athanasia den 2008-04-11 klockan 21:24. Anledning: ett tillägg
Gammal 2008-04-11, 22:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Just den "all inclusive" tråden jag tänker på var så att den som frågade undrade om någon kände till just det hotellet...INTE om all inclusive var bra eller inte...så följde en lång debatt om huruvida all inclusive gynnade elle ogynnade grekerna...vilket inte alls var frågan!

Lissi
Är det inte det som kallas tryckfrihet och åsiktsfrihet.

Eva
Gammal 2008-04-11, 22:26
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Är det inte det som kallas tryckfrihet och åsiktsfrihet.

Eva
Det finns regler som säger att man ska hålla sig till ämnet dock... vill man tycka om ALLIncklusive så kan man starta en egen tråd där man dissar det istället för att "nervärdera" någon annans fråga...

Jag har själv varit "påhoppad" med råge i forumet och kan ta det... men många skulle säkert välja att sluta skriva om de blev påhoppade.

Ang. "åsiktsfriheten" så är det oxå beroeende på vem som tycker vad här om det är OK eller inte... kan inte påminna mig att många (jo, jag vet att ni finns) påtalade tryckfrihet samt åsiktsfrihet när jag en gång i tiden startade tråden "Topless"....

Håller helt klart med Lissi!

Malin
Gammal 2008-04-11, 23:25
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg

Jag har själv varit "påhoppad" med råge i forumet och kan ta det... men många skulle säkert välja att sluta skriva om de blev påhoppade.

Ang. "åsiktsfriheten" så är det oxå beroeende på vem som tycker vad här om det är OK eller inte... kan inte påminna mig att många (jo, jag vet att ni finns) påtalade tryckfrihet samt åsiktsfrihet när jag en gång i tiden startade tråden "Topless"....

Malin
Ja det var verkligen ett ämne där jag inte delade din åsikt. Det gör jag inte nu heller. Varför får inte ett ämne som AI ta en annan vändning inom vissa gränser och inte enbart svara på frågeställarens funderingar. Vid en strikt hantering går all dynamik förlorad och kalimeras forum sjunker som en sten.

Eva
Gammal 2008-04-11, 23:47
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Är ganska ny på forumet och har ingen direkt erfarenhet av andra forum men kan ibland tycka att tonen är lite "tuff". Några av er har ju varit med många år och känner varandra och har t.o.m. träffats och som ny kan man kanske ha svårt att hänga med i en del inlägg. Men man väljer ju själv vad man vill kommentera. Självklart skall man respektera varandra och alla har vi ju våra egna erfarenheter av Grekland. Det finns inget som är mer rätt än något annat. Det JAG är intresserad av är att få tips om olika öar, boende, sevärdheter, stränder m.m. Tycker också det är intressant att läsa om hur ni som bor där har det i vardagen. Det skiljer sig ju en hel del, t.o.m på samma ö och då är det väl inte konstigt om vi andra har olika åsikter och uppfattningar. Att hålla på och komentera stavfel osv. tycker jag inte hör hemma här, det är ju Grekland som vi alla har gemensamt och det är väl bara kul att kunna dela med sig av de upplevelser man har. Sedan får nog ni "gamlingar" stå ut med att en del frågor redan ställts och som sagt man behöver ju inte svara om man inte vill.
Gammal 2008-04-12, 10:34
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Bra du skrev!
Birgitta 63
Gammal 2008-04-13, 10:28
Priamos Priamos är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag tycker det bara är stimulerande när det är lite bett i inläggen.
Forumet blir mycket roligare och mer intressant då.
Själv har jag försökt dra mitt strå till stacken genom att skriva några avsiktligt provocerande inlägg, men det var inte många som högg.

Annars är ju många inlägg här ganska onödiga, typ :
"100 dagar kvar"
eller
"Jag längtar så"

Vem bryr sig ?
Gammal 2008-04-13, 10:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Priamos Visa inlägg
"100 dagar kvar"
eller
"Jag längtar så"
Vem bryr sig ?
..det behöver man inte , men man behöver heller inte kommentera dem

Lissi
Gammal 2008-04-13, 10:33
ZoM ZoM är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Priamos Visa inlägg
Jag tycker det bara är stimulerande när det är lite bett i inläggen.
Forumet blir mycket roligare och mer intressant då.
Själv har jag försökt dra mitt strå till stacken genom att skriva några avsiktligt provocerande inlägg, men det var inte många som högg.

"100 dagar kvar"
eller
"Jag längtar så"

Vem bryr sig ?
Hej!
Se, nu lyckades du provocera mig iallafall
//ZoM
Gammal 2008-04-11, 22:33
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi
Det där har jag också reagerat på flera gånger! Ibland frågar man kanske så här: "Vad tycker ni här på forumet om all inclusive?" "Vilket är bäst... charter eller luff?" Då visar den som frågar att den vill höra lite olika åsikter om det ena eller det andra resesättet. Men ibland frågar man om någon känner till ett visst hotell... då är det ju DET man ska svara på, inte gå in och "mästra". Man kanske menar väl, eftersom man själv är fullt och fast övertygad om att det är helt "fel" att resa på det ena eller det andra sättet, men jag kan tänka mig att den som frågade känner sig något tillplattad.

Sen är det ju så, precis som någon skrev, att det är alltför lätt att misstolka det skrivna språket, eftersom man inte kan höra tonfall som t ex ironi, eller att saker och ting sägs med glimten i ögat.

Flera här har skrivit att det är en betydligt råare ton i många andra forum... jag blir förvånad och undrar bara varför..?
Ett forum är väl till för att man ska diskutera sina gemensamma intresseområden... i det här fallet Grekland. Vad finns det då att träta om???

Carina - som också svamlar på p g a rödvinet
Gammal 2008-04-12, 07:59
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Flera här har skrivit att det är en betydligt råare ton i många andra forum... jag blir förvånad och undrar bara varför..?
Varför kan man verkligen undra, men jag skriver också under på att tonen i andra forum är _väldigt_ mycket hårdare. Här på kalimera tycker jag det allt som oftast är trevligt, mjukt, trivsamt...Har hittills inte stött på särskilt hårda tongångar (men läser ju inte allt förstås) och det är det jag alltid tyckt varit (är) en stor fördel med kalimera, för att inte säga förvånansvärt t o m.

Sen att de flesta här föredrar ö-luffning och gärna framhäver det är en annan sak, men jag tycker ändå inte att det brukar bli otrevliga tongångar för det. Och att hänvisa nya till Sök-funktionen är ju bara smart, hur mycket hittar man inte då? En uppsjö av smarrig fakta!

Lena*
Gammal 2008-04-12, 08:55
Eva Ls avatar

Jag har varit med på Kalimera från starten och svarat på massor av frågor under årens lopp men ibland räcker inte tiden eller orken att svara på en fråga som jag eller någon annan svarat på veckan innan. Jag tror inte att någon tipsar om sökfunktionen för att vara elak utan den är ett komplement till direkta svar.

Någon funderar på att gå hur forumet för att den personen bara åker charter och hatar båtar. Låter otroligt konstigt i mina öron. Nästan lite självömkande. Det kan väl ändå vara trevligt att läsa om ö-luffning annars är det väl bara att hoppa över dessa inlägg. Vi som reser både som ö-luffare, reguljärt och charter skriver naturligvis om våra erfarenheter. Att någon sedan skriver ner ens favoritö bör man väl inte ta som en personlig förlämpning. Av naturen tror jag att fler frågar om ö-luffning beroende på att resande på egen hand kanske kräver att man tar reda på mer före resan om de ställen som man vill besöka. Den som åker charter och bokat hotell har ju redan löst boendefrågan. Sen har väl även den som åker charter en massa erfarenhet att dela med sig av om utflykter, sevärdheter, maställen, stränder etc. Reste mycket charter när barnen bodde hemma och vi gjorde alla möjliga avstickare under våra resor som att ex lämna Parga för 5 dagar på Lefkas och en rundtur bland dessa öar. Massor av sevärdheter besöktes under våra resor och berättelser om detta blir ju lika informativa oavsett resform.

Eva
Gammal 2008-04-12, 09:37
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Menade absolut inte och vara självömkande....och om man läser noga så står det nog inte att jag bara åker charter.....Går ju flyg till Kreta utan charter:-)Och jag skrev FUNDERADE..(inte funderar).Och den tanken att dra mig ur har jag tagit bort för länge sen....Vet massor om Rethymno ,som jag kan dela med mig av om nån vill veta(såg just att nästa inlägg blir mitt tusende:-)

Senast redigerad av Athanasia den 2008-04-12 klockan 09:41. Anledning: OJ!!
Gammal 2008-04-12, 15:49
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
(såg just att nästa inlägg blir mitt tusende:-)
Grattis i förskott till det 1000 inlägget. Kul att du har lagt ner så mycket tid på att svara och väcka frågor. När jag åker till Rethymnon någon gång så ska jag komma ihåg att fråga om tips. Mvh Ann
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:52.