Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-12, 12:00
greeksters avatar
greekster greekster är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Taxi i Athens

Citat:
Gissar på att du vill åka till Pireaus, eller?
Nej, utan vi hade tänkt så här, att eftersom vi bara ska vara borta en vecka så åker vi antingen ut till någon ö (Naxos!) med direktflyg eller så är vi en vecka i Athen. Iofs skulle man kunna åka till en närbelägen ö, typ Egina eller Poros. Om vi åker till Athen kanske det blir taxi om man har mycket bagage.

Citat:
Buss er det jeg foretrekker i Athen.
Ja, det är helt rätt. Buss och tunnelbana.

Citat:
Taxin kostar minst 25€ ,spelar ingen roll vad som står på mätaren.
Det var min mors väninna som åkte och det var en sträcka på ca 36 km. För skojs skull (eftersom jag har alldeles för lita att göra idag) tog jag fram sträckan i Google Maps. Jag tycker det är fantastiskt att man kan zooma in hela Athen ända ner till gatunivå. Inte bara Athen förstås utan alla större städer i hela världen.

Mvh,

Thomas
Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 16:53
pao pao är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Jag har åkt mycket taxi i Aten och så farligt är det inte,men ibland så har man åkt med en taxi som har blåst på ordentligt.
Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 17:50
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Möjligt att att man vänjer sig om man åker ofta. Jag hade tidigare bra hört talas och läst om dessa taxiresor, kommer definitivt att undvika taxi ännu mer efter vår resa. Jag har absolut inget emot att åka fort på vägarna, men dessa chansningar vid spärrområden och där filerna går i hop rimmar dåligt med mitt trafiksäkerhetstänkande.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 21:38
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Hellen, jeg liker også å kjøre fort, kanskje for fort. Takk for at man ikke har fått noen bot! Men taxi i/rundt Athen, det gjør jeg ikke mer om jeg ikke er 'tvunget' til det. Har hatt noen svært ubehagelige erfaringer. Dessuten kommer man like raskt frem om man tar buss eller metro. Dog, buss på eks. Kreta kan også være en utfordring - opp og ned i fjellene uten bremser. Men tross det og især ad nostalgi; 'alt var så mye bedre før', det var en så underbar erfaring å kjøre med den fiolinspillende sjåfør - for lenge siden og langt vekk fra Athen. På 'lille-Hellas'. Javisst gikk turen langsomt, og man satt seg såvisst ikke på den bussen om man ikke hadde god tid. Fordi når sjåføren ville spille sin fiolin (fiol ?), ja, da måtte passasjerene bare lytte og vente 10 minutter eller mer. Før man ble befordret til ønsket reisemål. - Store byer er selvsagt noe annet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:51.