![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Men som ändå kanske kan vara av viss betydelse.
Det har stått en del om detta i tidningarna sista tiden. Och jag finner det befogat att ta upp det här. Som en tankeställare. En del här skriver under "Hejdå, nu åker vi". Andra har bloggar eller hemsidor, vissa som kan nås via Kalimera, där man kanske skriver "Nu sticker vi till Grekland i x veckor..." Fundera på hur lätt det är att spåra var ni bor! Fundera på hur lätta ni är att känna igen. Fundera på hur lämpligt är det att tala om på nätet att nu kommer lägenheten/huset vara tomt/obevakat under viss tid??? Information sprids så mycket fortare och längre ut än vad vi egentligen kan föreställa oss! Det vi skriver på nätet kan läsas av alla i hela världen! Jag ska inte starta någon samhällsdebatt men det börjar bli rätt tufft i våra större städer nu. Även i vår lilla plaskdamm till land. Det var en av anledningarna till att jag flyttade ut en bit från Malmö. (För ett par dagar sedan fick ju även vi en "Stureplans-skjutning" med automatvapen utanför mitt gamla stamställe Étage. Ingen blev som väl var skadad.) Och tro inte att de kriminella är lågpannade typer med ögonbryn som växer ihop... De är minst lika intelligenta som resten av samhället. Och de utnyttjar de resurser som finns. Tex nätet! Förr stod de vid färjan till Dragör och kollade vilka feta Mercedes och BMW som var tungt lastade, med fru och ungar, och såg ut att åka söderöver en tid. Sedan kollade de adresserna via bilnummret... Nu tar de till andra medel! Som är både enklare och snabbare! Det är ett tråkigt ämne att ta upp, men ack så allvarligt. Det hade ju varit skit om man kom tillbaka från semestern till ett hem som utsatts för inbrott för att man talat om på nätet att man skulle vara borta... Nä, jag är inte paranoid. Inte så mycket i alla fall... Men jag har ett väldigt högt säkerhetstänkande. Som jag lärt mig från olika håll. Det är trist att det är behövs, men vi måste anpassa oss till dagens verklighet! Och jag är tydligen inte ensam om att se det på det sättet, med tanke på vad som skrivits i tidningarna senaste tiden. Jag kommer fortfarande ihåg hur kränkt, och förbannad, jag kände mig när de stal min verktygslåda ur bilen -86. Jag saknar fortfarande vissa av de verktygen... Jag kommer inte ens ihåg hur många Bilstereo jag blivit av med genom åren. De var ju lätta att ersätta, men verktygen... Jag vill inte ens försöka föreställa mig hur jag skulle känna mig efter ett inbrott i min lägenhet... Ta detta till er, fundera på det. Eller strunta i det. Vilket ni vill. Säg att jag är knäpp! Min jag är inte ensam om att se det på detta sätt.... Och jag tyckte det kunde vara värt att lyfta fram för eftertanke för var och en... Peter Senast redigerad av Peter den 2007-07-21 klockan 04:39. Anledning: Liten rättning. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|