Citat:
Ursprungligen postat av Halloj
Tack för era svar!
Ska sanningen fram är vi tveksamma till Koufonissi. Ön verkar vara väldigt exploaterad. Vi gillar lugna öar, utan parasoll, solstolar och vatten/strand sporter som stör lugnet.
|
Ja, det är den ju tyvärr. Eftersom det är Grekland så är ju den minsta ön givetvis den mest exploaterade.

Och i Juli/Augusti är den definitivt fullbokad. Personligen gillar jag koufonissi absolut minst av småkyklad-öarna. Nu tror jag inte det är så illa med vattensporter och solstolar jämfört med större öar. Men "lugn" är ju ett relativt begrepp.
Citat:
Amorgos var vi på för två somrar sedan. Just i Egiali. Vi upplevde Amorgos som en underbar ö men Egiali stranden var fullkomligt packad av folk (början av juli).
|
Samma där, och det lär vara ännu värre i Augusti. Eftersom stranden i Eigiali är den enda "barnanpassade" på ön så kan jag tänka mig att det blir fullt. Du har nog rätt i att ön passar bättre när barnen är i mer aktivitetsvänlig ålder
Citat:
Hur är det med lugnet på småkykladerna i början/mitten av september? Är Koufonissi okej då? Hur är Iraklia och Donoussa vid den tiden på året?
|
Nu har jag inte varit på Kofounissi på höstkanten men jag kan tänka mig att det fortfarande är ganska bra fart, trots att de flesta barnfamiljerna har åkt hem. Iraklia var jag på i slutet av Juni och tom då var det helt dött.

Donoussa kan nog vara lagom aktiv, den är snäppet livligare än Iraklia.
Skulle nog säga att det är något närmare från "byn" till "stranden" på Donoussa också.
På Donoussa behöver ni definitivt inte oroa er för överexploatering, det enda "irriterande" kan väl vara alla tyska nudister.