![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Senast redigerad av inkfish den 2006-06-27 klockan 23:26. |
|
||||
|
||||
![]()
Fix är ett ljust öl. Har druckits av många vänner under mina resor. Måste hålla med om att det smakar mer än Mythos. Just nu har jag faktiskt två öl som jag gillar. Den ena är svensk och heter Nils Oscar.
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Man kallar mig "expert".......då har jag ju inget mer att lära mig i ämnet......väl ? Nåja, jag har drycker som fritidsintresse, främst vin och öl och skriver en del när andan faller på. Fix är ett s.k. ljust lageröl men i min mening betydligt beskare än t.ex Mythos och Alfa. En del mycket beska ljusa öl får benämningen pilsner vilket ursprungligen är en förvanskning av staden Plzen i Tjeckien. Pilsner är i regel beskare som sagt, än lager men det är samma öltyp. Det finns även mörka lageröl, de som inte kallas t.ex ale, märzen, osv. Ett ganska beskt öl för en som inte tänker så mycket på vad för slags öl man dricker, kan te sig som lite jobbigt i hettan i Grekland. Mythos t.ex, slinker ju ner lättare kan man kanske säga. Ljusa öl är i regel s.k. underjästa, dvs. jästen i bryggningsprocessen ligger på bottnen i jäskaren. Många mörka öltyper (inte alla) och ale är överjästa, jästen flyter på ytan i processen. Hasse ![]() Alltid - är det en fråga om tycke och smak, mycket slitet uttryck |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Heter den Nils Oscar God Lager ? I så fall ett lysande bra val ! Hasse ![]() Senast redigerad av Hasse den 2006-06-28 klockan 08:02. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
ytterligare öl från Nils Oscar. Mycket god. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla svar...då finns det ju hopp om att cementera/krossa en gammal fix(!) idé.
Får ta fram kartan och leta mig fram. Skall bo några km väster om Chania, Agli någonting. Shcysst sajt, denna! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Agia Marina antagligen ? Längs vägen som går västerut från Chania, genom Agia Marina, Platanias och vidare så finns det massor av super- och minimarkets och någon lär alldeles säkert ha Fix. Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nyss hemkommen känns det skönt att kunna begrava en gammal fix idé, det öl som severas under namnet Fix, får sta kvar i kylen eller i hyllan, det är blaskigt.
Till och med Rackarhulda undrade varför jag drack vatten.... Däremot gillade jag Mythos skarpt. |
|
|||
|
|||
![]()
Hittade Fix på Mykonos! Men gud vad blaskigt.....Fast en nostalgitripp var det ju! Nej tacka vet jag Mythos eller ibland en Alpha!
![]() Pia |
![]() |
|
|