Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-27, 11:00
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det kanske bara är jag i hela världen som tycker det är otroooligt fult med karlar i sandaler och snyggbyxor Fast det tror jag faktiskt inte...
Du är absolut inte ensam. Jag tycker det ser förfärligt ut! Jag tror det handlar lite om inställningen till sig själv. En del bryr sig, andra inte, och en del verkar inte förstå att det faktiskt finns andra som tittar
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 15:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det kanske bara är jag i hela världen som tycker det är otroooligt fult med karlar i sandaler och snyggbyxor Fast det tror jag faktiskt inte...
Det är ingen vacker syn och går emot allt vad etikettregler i detta ämne säger, men som sagts så många gånger tidigare andras hemska smak är svårt att göra något åt
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 18:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

"De gustibus non est disputandum"
"Om smaksaker ska man inte diskutera"

Och vad gäller etikett så finns det inget större etikettsbrott än att kommentera andras kläder eller beteende.
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 18:59
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg

Och vad gäller etikett så finns det inget större etikettsbrott än att kommentera andras kläder eller beteende.
Jepp!!
Absolut bästa inlägget i den här tråden!!!

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:13
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Heja Elisabet!F.ö. lägger jag ner nu!
/Kerstin

Senast redigerad av Millie den 2009-06-27 klockan 19:15. Anledning: felstavat namn
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:18
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg

Edit: jag läste fel och svarade därefter, ändrar till:

Då är vi många som bryter mot etiketten i denna tråden

// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2009-06-27 klockan 19:24.
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:24
Elisabets avatar

Absolut, klädetikett finns - men att bryta mot den är ett mycket mindre brott mot etikettsreglerna än vad det är att kommentera andra kläder. Detta är för övrigt en av de frågor jag är helt överens med Magdalena Ribbing om.
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:27
Hellens avatar

Det var det jag såg att du inte skrivit, jag läste det som att det inte finns klädetikett, därav min ändring i mitt svar.
Nu blev det här jätterörigt.

// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:30
Elisabets avatar

Nu blev det lite rörigt, ja, men jag låter mitt svar på det du tagit bort stå kvar, eftersom det var precis det jag menade
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:32
kimmens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Då är vi många som bryter mot etiketten i denna tråden
Just det!

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 09:53
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007

Jeg kan bare legge frem observasjoner fra denne byen, Agios Nikolaos, ikke helt typisk turistby, minner muligens på Nafplio i slikt henseende, det er en provinshovedstad. Imidlertid kan ingen forhindre at turistene setter sitt preg på byen fra påske til slutten av oktober. De fleste av dem kommer fra kalde land og søker solen.

Derfor kan vi i all anstendighets navn ikke sammenlikne oss med Paris eller Stockholm!

6 av byens beste tavernaer – restauranter ligger i området rundt en av bystrendene, Kitroplatia.

Mange Grekere kommer også hit for å spise, særlig på søndag. Det er ingen som reagerer over at turistene kommer opp fra standen og setter seg på restaurantene ”som de er”, bar overkropp ser du imidlertid sjelden. For øvrig forekommer alle varianter av mer eller mindre elegante ”påkledninger” eller mangel på sådanne. Det er ikke uvanlig at damer sitter i bikini, også grekerne! Familien til den lokale dyrlegen går på denne stranden ofte. Dyrlegefruen er alltid minimalt påkledd, dvs. shorts og bh. Det gjelder flere grekere. Kanskje vi er mindre formelle her i Agios Nikolaos?

Kommer du inn i sentrum av byen finner du muligens noe mer påkledning men det er INGEN her i byen som noensinne har reagert over turistenes antrekk! Jeg skal i løpet av dagen spørre ut 6 eller flere greske eiere av taverner kafeer og barer!

Grekerne er ikke så "prippene" som noen tror! De er GLADE i turistene sine!

De som "kler seg opp" til tavernabesøket er mest skandinavere!

Jeg skrev for et år siden i denne tråden:
Bare se på et gresk bryllup! Her finner du ALT, fra tyll og brokade til denim, "olabukser" !

Kom som du er og som du vill! Grekerne er IKKE problemet!

Senast redigerad av sven.kriti den 2009-06-28 klockan 10:16.
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 12:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
[U]
Få grekere "kler seg opp" om sommeren, det hender at de gjør det om vinteren!
Det kan være det er sånn på Kreta, men i Nafplio og Athen, som jeg kjenner best, er det uhyre sjelden å se en gresk mann i shorts, for eksempel, og greske kvinner er generelt velkledde, enten de spiser på taverna eller henter barn i barnehagen. (Hva som menes med å kle seg opp er jo individuelt, jeg snakker ikke om gallaantrekk.) Nå er jo verken Nafplio eller Athen badebyer, det kan ha noe med saken å gjøre. Men dermed blir bare overkropper/bikinioverdeler på tavernaer også veldig mye mer oppsiktsvekkende, enten vi snakker om lunsj eller middag.
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 12:24
kimmens avatar

"Accepterat beteende" i Goa är att bära bikini.
Att "ta seden dit man kommer" i Goa är att göra som indiska kvinnor, dvs. att bada med kläderna på.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 12:35
kimmens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Det er ikke uvanlig at damer sitter i bikini, også grekerne! Familien til den lokale dyrlegen går på denne stranden ofte. Dyrlegefruen er alltid minimalt påkledd, dvs. shorts og bh. Det gjelder flere grekere.
På 80/90-talet var det oftast nordeuropeiska tjejer/kvinnor som satt "lättklädda" på tavernorna. Då var också medelåldern bland båtluffarna mycket lägre än idag.

Om man idag ser "lättklädda" tjejer/kvinnor vid middagsbordet, är mina observationer att det oftast är grekiskor eller italienskor.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 13:23
kimmens avatar

Ja ja, där ser man. Har man inte samma åsikt som vissa personer här, anses man alltså inte ha "sunt förnuft".

Jag försöker avhålla mig från personangrepp, men jag tycker man ska vara försiktig med att använda uttryck som "ta seden dit man kommer" om man inte är beredd att vara helt konsekvent med det.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 15:16
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Ja ja, där ser man. Har man inte samma åsikt som vissa personer här, anses man alltså inte ha "sunt förnuft".

Jag försöker avhålla mig från personangrepp, men jag tycker man ska vara försiktig med att använda uttryck som "ta seden dit man kommer" om man inte är beredd att vara helt konsekvent med det.

/kimmen
Bravo!

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Denne tråden er interessant, men temaet trenger å defineres en gang til, det går ikke endast på bar overkropp på Rhodos!

Det å besvare et innlegg bare med en link, er det egentlig tillatt i Kalimera?
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 16:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Av og til lurer jeg på om vi faktsik snakker om det samme, eller om vi lever på forskjellige kloder. Derfor et bilde og to spørsmål.
1) Er det ok å være kledd slik på en finere taverna/restaurant? (Snakker ikke om strandtavernaer her, men i en by)
2) Er det vanlig at grekere kler seg slik når de skal gå ut?

Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 17:54
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Jag tycker man skall ta senden dit man kommer för det hör till.

Jag ser folk som tar på sig en t-shirt eller skjorta eller blus även när dom går till strandtavererna på stranden nere på Rhodos för att äta lunch o inte går med bar överkropp. På kvällarna är folk mer klädda när dom går o äter visa män har långa byxor eller snygga shorts som mannen på bilden i inlägget innan. Kvinnorna är oxå klädda när dom går ut o äter.

Ser inte snyggt ut om en kvinna skulle sitta i bikini o äta eller mannen i bar överkropp.
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 17:55
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Av og til lurer jeg på om vi faktsik snakker om det samme, eller om vi lever på forskjellige kloder. Derfor et bilde og to spørsmål.
1) Er det ok å være kledd slik på en finere taverna/restaurant? (Snakker ikke om strandtavernaer her, men i en by)
2) Er det vanlig at grekere kler seg slik når de skal gå ut?
... och tänk att denna tråden hade dött ut. Varför fick den inte fortsätta vara död? Vi kommer aldrig komma överrens.

Men som svar på frågorna:

1. Ja absolut. Ett par ordentliga shorts, inga badbyxor. Kunde väl möjligen tagit på sig en t-shirt istället för linne.
2. Vad har det med saken att göra? Vi är väl inte greker? Och grekerna är väl inte svenskar?

Personligen fullständigt HAAAAAAAAAATAR jag att jag tvingas se kvinnor ute. Det stör min världsbild. Jag tycker det är så fuuuuuuuuuuuuuuuuult.

*viftar hysteriskt med ironiflaggan så jag inte ska missförstås!*
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 18:35
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
... och tänk att denna tråden hade dött ut. Varför fick den inte fortsätta vara död?
Tyckte det var lite dött i forumet
// Helén
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.