Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-10, 12:17
Sapa Sapa är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Nyår 08/09

Någon som har tips om vad man kan göra i Aten över jul och nyår denna vinter 2008-2009?
Speciellt över nyår vill vi gärna ut och festa lite, men alla roliga tips uppskattas!
Tack!
Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 14:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nyår 08/09

ÅH så mysigt med jul/nyår i Aten!
Där finns massor att göra...Kolla efter konserter med de stora artisterna..Vi såg t ex Giannis Parios på Iera Odos för 2 år sen ..massor av konserter finns den tiden på olika klubbar...
Nyårsafton kan man fira på flera ställen i stan eller i Pireus...Vi firade på det stora torget längs Athinas mot Omoniaplatsen. En häftig upplevelse med ett fantastiskt fyrverkeri.
Alla juldekorationer i träd och på hus är en upplevelse och på Synthagma finns salubodar och karusell!
Aten denna tid är hur mysigt som helst!
Att bara strosa runt lite på måfå i Atens olika delar är så härligt, man ser så mycket man annars skulle missa!
Gå även en promenad i Pireus längs med småbåtshamnarna ..och ta en dagsutflykt till Nafplio och Korintkanalen....

Läs gärna mitt resebrev från nyår 05-06.. Jag firar GÄRNA nyår i Aten igen!

Lissi som ska fira nyår i Paris
Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 21:03
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

När vi kommer en bra bit in i december brukar man kunna se en sida på nätet som heter något i stil med 'Christmas in Athens'. Där står lite tips.
Kolla också efter vem som sjunger var, en konsert är en upplevelse.
Att besöka Syntagma-platsen är ju ett måste, där är alltid liv och stämning. Och fyrverkeriet, människomängden och utomhuskonserten på Kozia-platsen vid Athinas-gatan är livlig.
Men annars räcker det ju 'bara att vara'. Vi har varit i Aten flera gånger de senaste åren och det är mysigt bara att leva med i vardagen. Alla ljus i träd och buskar, juldekorationer, en promenad i Nationalparken eller upp till Akropolis eller Likavittos - och så det behagliga klimatet - det räcker långt. En utflykt till Mikrolimano i Pireus eller bara ett par timmar med spårvagnen ut till kusten - eller kanske en tur till Sounion, Nafplion, eller en av de Saroniska öarna, ja möjligheterna oändliga.
Men kom ihåg att både Akropolis och många museum har stängt nyårsdagen (och ofta är mycket stängt även den 2 jan.).

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Lissi som ska fira nyår i Paris
Paris?
Jag som trodde ni skulle till Rom.
Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 21:05
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Gissa,vem som längtar till Aten efter att har läst allt dettaHoppas jag kommer dit någon gång igen

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 23:01

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Paris?
Jag som trodde ni skulle till Rom.
Jo det ska vi, men till påsk!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-10-12, 12:02
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Det är sannerligen inte lätt att hålla styr på alla dina resor, Lissi!

Men för att återgå till ämnet, Sapa, har du sett linket om Aten, som Lars la ut för några dagar sedan? Där kan kanske också finnas tips.

Och Riitta, visst längtar man ständigt till Aten vid den här årstiden och kanske speciellt när vi närmar oss nyåret. Får väl se när det kan bli nästa gång - en vårresa är inte dumt det heller...
Svara med citat
Gammal 2008-10-12, 14:36

Aten har en alldales speciell plats i våra hjärtan..Nyår har v firat en gång och två gånger har vi varit i februari och DET har varit perfekt! Det finns så många muséer och marknader och i o m att Aten är så behändig att hitta i så är det en perfekt stad att promenera i....Fast nu måste man tydligen än mer än tidigare se upp för ficktjuvar...

HA en härlig vistelse där!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 23:47
Sapa Sapa är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Åh tack alla för fina tips!
Jag har bott i Aten och redan firat nyår där en gång, men känner ju inte stan som sin egen så det är toppen med roliga tips!
Men så att Akropolis är stängt gör ingeting, där ha jag varit flera gånger...

och syntagam är helt underbart runt jul! brända madnalr och allt man kan köpa där...
åh vad jag längtar!

Ha det!
-S
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.