![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Börjar inse att trots att jag är en ganska van Greklandsresenär inte är så van att resa via Aten och vidare med färja
![]() Vi anländer sent på natten till måndag (ca 2.30) och har en resa bokad med Aegean speedlines som går 7.05. Biljetterna har jag förstått man kan hämta upp i hamnen, så det hoppas jag stämmer nu också. När öppnar i regel rederierna/resebyråerna i Piraeus? Och hur kommer jag snabbast dit från flygplatsen, buss eller tunnelbana, när jag anländer mitt i natten? Eller jag kanske inte behöver ha så bråttom....? |
|
|||
|
|||
![]()
Tunnelbanan ( Metron ) är öppen från 05 00 - 21 00 om jag minns rätt. Ta alltså bussen i stället. Avgår längst åt höger direkt utanför ankomsthallen. Bussnummer är X96. Restid ca 40-45 minuter då det är lite trafik på natten. Biljetter köper du i biljettluckan vid hållplatsen. Tyvärr har jag inte åkt med Aegean men Blue Star och Hellanic öppnar sina "biljett-luckor" ett par timmar innan avgång. Tänk på om du/ni väljer Metron tillbaka till flygplatsen att , det endast är de tåg på blåa linjen som har "flygplanssymbolen" klistrade på fönstren , som går ända ut till flygplatsen. Lätt att hoppa på fel om man är trött och stressad. Det går för övrigt två tåg i timman med ca 30 minuters mellanrum. Att ta sig till och från flygplatsen är mycket enkelt för att vara i en stor stad. Dessutom är biljettpriserna låga. Tonåringar ( upp till 18 år ) har rejäl rabatt på Metron. Tänk på det då ni köper biljetterna. Enkel resa centrum-flygplatsen endast 3 Euro. Till sist bara en liten varning. PIREUS ! Håll i värdesakerna och kanske speciellt på tunnelbanan från Pireus till centrala Aten. Då båtarna ankommer blir det tillfälligt hård belastning och väldigt trångt i vagnarna. Här har tyvärr många glada "hemvändare" fått sin plånbok borttrollad.
Trevlig resa önskar en nyss hemkommen Greklandsresenär ! |
|
|||
|
|||
![]()
Tack snälla för värdefull info.
Nu känner jag mig betydligt lugnare inför äventyret som börjar på söndag ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ta det lugnt någon timme på flygplatsen innan ni åker till Pireus! Finns ingen anledning att vara där i ett par timmar på morgonkvisten när ingenting är öppet.
|
![]() |
|
|