Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-01, 19:37
mollie mollie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Egina

Hej
Nu är flygbiljetter till Aten och hus i Marathonas bokat och klart. Det är långt kvar, vi reser midsommardagen, men halva nöjet är ju att längta och planera. Nu är jag tacksam för ALLT som är värt att veta om Egina.
/Hälsningar Mollie
Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 09:50
ftoxobouzoksis ftoxobouzoksis är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Egina

Aigina nås enkelt från Pireus - färjebiljetter säljs på tunnelbanestationen (kommer ej ihåg namnet på bolaget), och de kostar 9 € enkel resa. Några euro tillkommer om man tar bärplansbåt. Färjor går varje timme med undantag för siestan, och resan tar ca 1 timme. Från ön är det enkelt att ta sig vidare till andra närliggande öar Agistri, Poros, Hydra, Spetses om jag inte minns fel. Atenarna flyr hit under helgerna - många har hus här, så därför är det lugnast under veckorna. Jag besökte Aigina stad för 3 veckor sedan. Sevärdheterna är Apollontemplet med tillhörande museum (stängt under helgerna) samt fängelset, där de låste in dem som klassades som kommunister under inbördeskriget. Aigina var Greklands första huvudstad (1828), sedan blev det Nafplio, innan Aten fick ta åt sig äran. Aigina var en mäktig sjömakt under antiken, men trampade Aten på tårna och jämnades med marken. Det finns en gammal borgliknande byggnad i staden när man går rakt upp i gränderna från färjekajen som har historisk betydelse - jag tror den varit parlamentsbyggnad under åren då staden var Greklands huvudstad. Fiskmarknaden i mitten av strandpromenaden är värd ett besök. Det finns säkert sevärdheter runtom på ön, byar, stränder och annat som kan vara intressanta men dem har jag tyvärr inte besökt. Staden var en positiv överraskning, men kan vara trång under helger och under sommarmånaderna.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.