Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-12, 17:08
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fårhuvud. En delikatess?

I Chanias saluhall har vi nogsamt kunna konstatera att fårkropparna anländer till slaktaren med vidhäftat huvud. vi har likaså sett att kunder anlända att inhandla fårhuvud.

För oss ter det sig mera obegripligt att någon kan tänka sig sitta att avnjuta ett fårhuvud som mat. Ja, mer än obegripligt.

Kan någon giva oss vägledning i denna fråga? Vad tillreder grekerna av fårhuvudet? Sylta? Kokt fårhjärna? Inlagda fårögon?

Arne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-12, 17:17
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Fårhuvud. En delikatess?

Aner ikke hvorfor grekerne spiser hodet av får, eller hvordan det tilberedes. Men her i Norge kalles det altså 'smalahove', visstnok en delikatesse (særlig vest i landet?) og har med tiden også blitt en smule trendy rundt jul. Forstå det den som kan....

Wikipedia sier noe om 'hvorfor' og 'hvordan'. http://no.wikipedia.org/wiki/Smalahove
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-12, 18:07
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Fårhuvud. En delikatess?

Et av høydepunktene i førjulstiden er vår årlige fest hvor fårehode er hovedretten. Vi er en del menn som samles først en kveld og flår skinnet av en sekk hoder vi har kjøpt på slakteriet, hodene blir delt i to, vasket og renset (bl.a. blir hjernen fjernet, den spiser vi ikke). Hodene blir så saltet og lettrøkt, og serveres med poteter, kålrot, øl, akevitt og tradisjonelle sanger som tilbehør. På denne festen er også våre ektefeller med som hedersgjester.

Jeg har aldri spist fårehoder i Hellas, men på grillsteder litt utenfor de mest sentrale turistområdene har jeg ofte sett dem henge over grillen. I utkanten av Rethymnon kom jeg så langt at jeg bestilte et hode, men det var ikke ferdig grillet, og måtte ha en liten time til, så det ble gyros i stedet.

Jeg kjenner en som driver et pensjonat og taverna i Sfakia, og han har en del gjeter some er halvville. Det er lenge siden jeg har snakket med han nå, men jeg regner med at han husker sin invitasjon til å skyte et par gjeter neste gang jeg kommer, og tilberede hodene på kretisk vis. Det hadde vært spennende å forsøke det.

Å spørre hvorfor grekerne spiser hodet, er jo som å spørre hvorfor de spiser låret eller ryggen eller hvilken som helst annen del av av dyret. Hverken i Hellas eller Norge har folket hatt råd til å kaste den ressursen som hodet er. De fleste som har smakt det, og som ikke har fordommer, mener som jeg, at kjøttet på hodet er det beste på hele dyret. Så hvis jeg får muligheten til å smake det i Hellas, kommer jeg ikke til å lete etter noe annet på menyen!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-12, 20:47
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Fårhuvud. En delikatess?

Lambskalle ( fårhuvud) är också en delikatess på Gotland, ..men aldrig ätit detta och vet inte hur det tillagas heller...bara att ögona sitter kvar när det serveras..ser inte så lockande ut..Nej tack!

bopia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-12, 21:53
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Fårhuvud. En delikatess?

Siden Arne spurte hvordan hodet kan tilberedes, har jeg stjålet et bilde. Giouvetsi med lammehode. Er det bare jeg som synes det ser fristende ut?

Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-12, 23:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 736
Standard Sv: Fårhuvud. En delikatess?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Siden Arne spurte hvordan hodet kan tilberedes, har jeg stjålet et bilde. Giouvetsi med lammehode. Er det bare jeg som synes det ser fristende ut?

Nä, fy för fa... Det var det vidrigaste..

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-13, 00:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fårhuvud. En delikatess?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Et av høydepunktene i førjulstiden er vår årlige fest hvor fårehode er hovedretten.
-------
Så hvis jeg får muligheten til å smake det i Hellas, kommer jeg ikke til å lete etter noe annet på menyen!
Nu tror jag bestämt att Arne blev mållös

Fantastiskt inlägg
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-13, 08:31
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Fårhuvud. En delikatess?

Det verkar ju faktiskt vara hyggligt vanligt förekommande med, stora INKA i Platanias har alltid en fårskalle eller två i köttdisken.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-13, 08:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fårhuvud. En delikatess?

Fårtestiklar serveras också i kretensiska bergsbyar. Kanske inte något för den som inte ännu tagit till sig de mer vanliga traditionella grekiska rätterna. Jag när en misstanke att vännen Arne föredrar schnitzel och pepparstek framför killing, briam och bekri mezé.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-13, 09:14
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Fårhuvud. En delikatess?

Icke bara misstanke ska du nära!! Jag skulle aldrig dra i mig ett fårhuvud aldrig så välgrillat.

Arne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-07-13, 10:16
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Fårhuvud. En delikatess?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Et av høydepunktene i førjulstiden er vår årlige fest hvor fårehode er hovedretten. Vi er en del menn som samles først en kveld og flår skinnet av en sekk hoder vi har kjøpt på slakteriet, hodene blir delt i to, vasket og renset (bl.a. blir hjernen fjernet, den spiser vi ikke). Hodene blir så saltet og lettrøkt, og serveres med poteter, kålrot, øl, akevitt og tradisjonelle sanger som tilbehør. På denne festen er også våre ektefeller med som hedersgjester.
M e n, JohnS

- er det ikke litt "pinglete" å flå av skinnet på hodene da?

J e g trodde de skulle svi's/brennes over ilden med "hud og hår" jeg

Kari - som aldri har smakt smalahove
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-07-13, 10:59
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Fårhuvud. En delikatess?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
M e n, JohnS

- er det ikke litt "pinglete" å flå av skinnet på hodene da?
Hvis du tror flåing av lammehoder er for pingler, bør du kanskje skarpslipe et par kniver og bli med på seansen en høst...
Da er det nok mye mer pinglete å sette hodet fast på en lang stokk og stikke det inn i et bål og svi av ulla....

Men seriøst: Det varierer lokalt fra sted til sted hvilken av de to metodene som blir brukt. Jeg vokste opp på et småbruk (torp?) med sauer, og fra jeg var 10 - 11 år, var det min oppgave å flå hodene når dyrene ble slaktet. Vanskelig flåing, og god trening for en guttunge, samtidig som skinnet ikke skulle brukes til noe, så det spilte ingen rolle om man var uheldig og skar hull i skinnet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT