![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej, finns det någon som vet om vägglusen är normalt förekommande i Grekland?
Det pratas så mycket just nu i media att den ökat så här i Sverige pga vårt ökande resande utomlands. Men jag har aldrig blivit utsatt av dessa vidriga kryp! Då har jag rest i Grekland, turkiet och nordafrika ett flertal gånger. Finns det något bra tips hur man ska undvika att få med dom hem i resväskan? Det sägs att man ska packa upp resväskan utomhus tex på balkongen när man kommer hem och genast tvätta kläderna, men det har jag aldrig gjort. Jag kanske bara haft tur vad vet jag! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Sunny,
Vi har haft hus i Grekland många år nu och aldrig sett en vägglus. Men det finns säkert på vissa håll. Vi stänger alltid resväskorna när vi packat ur och har dem stängda tills vi skall packa för hemfärd. Ylva |
|
||||
|
||||
![]()
Det är väl klokt att inte lägga tillbaka kläderna i garderoben när man kommer hem utan tvätta upp så snabbt som möjligt. Andra råd brukar vara att inte förvara kläderna på golvet där man bor vilket knappast vuxna gör. Förvara kläderna i stängd väska anges ibland som ett bra tips. Inte packa upp sin väska liggandes på sängen får då får lössen direkt en perfekt miljö att gömma sig i. För mig känns det helt naturligt att tvätta kläderna och rengöra väskan efter en resa oavsett resmål.
Jag har aldrig sett några vägglöss eller rester av dom i Grekland men eftersom de finns de här finns de säkert där. Greker är ett renligt folk och min uppfattning är att de flesta sköter sina bostäder och städar regelbundet. Själv gillar jag att storstäda eller resultatet av det och gör det med viss regelbundenhet om alla gjorde så skulle ohyran inte få härja fritt. Visst även rena hem kan drabbas men när folk har hyllorna fulla av ohyra kan de knappst ha städats särskilt frekvent. Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Verkar ju som det inte är så vanligt med vägglus i Grekland iallafall, det är ju oftast väldigt fräsht och välstädat på hotellrummen. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hänger också upp en del kläder. Det är ju inte så kul att gå ut i en skrynklig klänning. Vill man vara extra försiktig rekommenderas att skaka av plaggen innan de packas ner för hemresan. Det här är de tips som Anticimex har på sin hemsida.http://www.anticimex.com/se/Foretag/...skor/Vaggloss/
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi packar alltid upp väskan ute då vi kommer hem, allt som kommer in i huset går via tvättmaskinen.
Jag har hört om ett hotell som har haft allvarliga problem med vägglöss. Vi småplanerade att besöka detta men då jag läste på om det så hittade jag att en researrangör hade sagt upp avtalet med omedelbar verkan. Då jag läste vidare i olika forum så hittade jag till slut ett par oberoende(?) personer som påstod att hotellet hade stängt igen för att de hade vägglöss två år efter varandra. Hotellet var öppnat på nytt men det var svårt att riktigt få fram om det verkligen var sanerat. Det ingår inte längre i någon svensk arrangörs utbud. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg tager ingen specielle forholdsregler hverken før, efter eller under ophold i Grækenland og har aldrig se eller mærket en væggelus. Måske jeg bare har været heldig?
|
![]() |
|
|