Ämne: Köpa laptop
Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2008-02-20, 16:03
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Köpa laptop

Oerhört svårt att svara på utan att veta användningsområde och hur/var du tänker använda den.
Är det den enda dator du tänker ha, eller ett komplement till en annan?

I mycket gäller ju ovan nämnda kommentarer, men även en laptop kan ju utrustas med en separat skärm, men framförallt tangentbord och mus. Jag har tex bara laptop på jobbet, men dockar den och kör multipla skärmar. Dvs en fullstor skärm som master och lappans skärm som slave, där jag kan ha vissa program/bilder öppna som jag tittar på med jämna mellanrum, som "uppslagsverk".

Värt att fundera på är att en bärbar alltid har sämre prestanda och högre pris...
Viktigt med mycket minne oavsett typ av dator, minst 2 GB!! Skall du redigera bilder (eller kanske snarare filmer numera ), är det viktigt med ett bra grafikkort. Med eget minne!
Jag hade försökt köpa den med XP istället för Vista (har ju blivit upplyst om att detta fortfarande är möjligt i annan tråd härinne...

Partitionering gör jag ALLTID, så att jag kan ominstallera med jämna mellanrum utan risk att förlora data! Dvs spara inget på C:\ utan alltid på annan disk!

För att lagra/redigera foton/film går det ju också ganska mycket diskutrymme, men det går bra att köpa separat, värre med minne (gäller framförallt bärbar).

Skall du ha den med på resor hade jag valt en lätt med liten skärm (men ändå med hyfsade prestanda) och "offrat" ett stort tangentbord på resorna, för att komplettera med detta när du sitter mer permanent hemma.


Sven
Svara med citat