Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-31, 07:31
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Köpa PC

Eftersom här har stått en hempc, i flera år har jag inte behövt tänka själv.
Nu behöver jag tänka själv. Och hur det går vet man iinte.

Prestandan på den ännu fungerande med infekterade burken är alldeles tillräcklig har jag kommit fram till, fattar inte hur, men i alla fall.
Om jag nu tar med mig denna folder där de centrala uppgifterna finns, till en affär som säljer datorer och diskmaskiner och säger vad kostar en dator med minst dessa prestanda, med Windows Vista premium(?), och ett schysst antivirusprogram - är det så man gör?
Vilken butik ska jag gå till i Stockholmsområdet? De mest seriösa?
Vilka kriterier ska man ha på bra dator, (=mycket bilder!).
Hur gör ni?
Ska man ”köpa” en bekant som kan datorer som förkläde?

Lefteris
lost
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-31, 07:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Köpa PC

Ett gott råd är att du medtager en vän som kan datorer.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-31, 07:52
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Köpa PC

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
Om jag nu tar med mig denna folder där de centrala uppgifterna finns, till en affär som säljer datorer och diskmaskiner och säger vad kostar en dator med minst dessa prestanda, med Windows Vista premium(?), och ett schysst antivirusprogram - är det så man gör?
Personligen köper jag diskmaskiner hos en vitvaruhandlare och datorer hos en datorhandlare

//Åke
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-31, 08:13
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Köpa PC

En beskrivning på vad du skall använda den till är ju en bra utgångspunkt.

Små hållpunkter:
Windows Vista = MINST 2 GB internminne!!!
LAGRA bilder = Stor hårddisk. MEN! Hårddisk är relativt billigt och går att köpa i en mängd externa varianter, så det kan man alltid köpa till. Det går med minne också, men då skall man in i burken å rådda. Vilket iofs är rätt kul...
BildBEHANDLING kräver också rätt mycket minne och ett bra grafikkort.

Rent generellt har datorer ganska bra prestanda idag. Varningens finger dock för minnessidan!

Lycka till!
Sven
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-31, 09:16
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Köpa PC

Citat:
Personligen köper jag diskmaskiner hos en vitvaruhandlare och datorer hos en datorhandlare
Förstår piken fast den var oerhört subtil!

Lefteris
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-31, 09:18
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Köpa PC

Citat:
Varningens finger dock för minnessidan!
Vill du konkretisera det här med "minnessidan"?

Och, tack för sakupplysningarna!

Lefteris
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-31, 11:18
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Köpa PC

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm Visa inlägg
Vill du konkretisera det här med "minnessidan"?

Och, tack för sakupplysningarna!

Lefteris

Menar bara det jag skrev innan, att man alltså behöver minst 2 GB! Även om resten kanske är helt OK.
Det kanske är ett bekymmer främst för bärbara datorer, som blir allt populärare pga litet format, bättre prestanda och hyggligare priser.
Bärbara datorer har dock generellt sätt alltid sämre prestanda än stationära. Och en hyfsat kraftfull bärbar blir dyrare än en stationär. Även om den stationära har bättre prestanda.

Man kan tex hitta en bärbar med Vista och 512 MB minne för 4.700. Förstår inte att den startar ens... Inget bra köp!
En "motsvarande" (det är egentlgen omöjligt att jämföra så, eftersom utbudet är enormt och det ibland blir som att jämföra äpplen med päron med olika tillverkare, olika komponenter, någon har mer grafikminne medan den andra har större skärm osv, men i alla fall...) stationär med 1 GB minne kostar kanske 3.000.

Om du är sugen på bärbar dator gäller mina tips egentligen ännu mer, då det är svårare och dyrare att uppgradera minne intent i "burken". Medan hårddisk är enkelt att köpa till och koppla ihop med USB eller Firewire.

Dvs, köp en dator med mycket minne. Fyller du hårddisken köper du en ny vid det tillfället! 500GB hårddisk för runt lusentappen. Där skall du tänka på att den skall klara USB 2.0 (och inte 1.x) för att inte tappa prestanda!

Sven
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-31, 13:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Köpa PC

Nu är jag likt Zappa, det folk i allmänhet kallar "nörd" (och speciellt min fru!), men några råd kan jag bidra med. Zappa har rätt i det mesta han säger.

Måste du ha Vista? Det är nog bra, men gamla XP med Service Pack 2 fungerar gott. Då kan du utan problem ha en bärbar med 512 Mb i internminne (arbetsminne). Ska du endast LAGRA bilder, ja då är det en stor hårddisk som krävs. Du kan iofs köpa till en extern hårddisk. Du får en för några hundralappar. Ska du däremot REDIGERA bilderna i ett bildbehandlingsprogram, t ex Photoshop. Ja, då kräver det mer av datorn. Då rekommenderar jag lite mer minne och en något kraftigare processor, med tillhörande bra grafikkort.

Å ska du bara surfa på nätet, då duger med i princip vad som helst. En enkel pc med Win 95/98, fungerar alldeles utmärkt.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-31, 14:49
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Köpa PC

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nu är jag likt Zappa, det folk i allmänhet kallar "nörd" (och speciellt min fru!), men några råd kan jag bidra med. Zappa har rätt i det mesta han säger.

Måste du ha Vista? Det är nog bra, men gamla XP med Service Pack 2 fungerar gott. Då kan du utan problem ha en bärbar med 512 Mb i internminne (arbetsminne). Ska du endast LAGRA bilder, ja då är det en stor hårddisk som krävs. Du kan iofs köpa till en extern hårddisk. Du får en för några hundralappar. Ska du däremot REDIGERA bilderna i ett bildbehandlingsprogram, t ex Photoshop. Ja, då kräver det mer av datorn. Då rekommenderar jag lite mer minne och en något kraftigare processor, med tillhörande bra grafikkort.

Å ska du bara surfa på nätet, då duger med i princip vad som helst. En enkel pc med Win 95/98, fungerar alldeles utmärkt.

/Netwolf

Jo det är ju precis så.
"Problemet" med XP osv som du nämner, är ju att om man inte är så "händig" med datorer kanske det inte är det lättaste att byta operativ.
Och mig veterligt går det väl knappast att köpa en dator utan Vista numera (sa han med lätt besvikelse i rösten)
Sedan skulle jag nog helst inte köra XP med mindre än 1 GB heller...

/S
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-31, 15:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Köpa PC

På allra senaste tid har faktiskt motståndet mot den förhatliga Vista vuxit sig så starkt att Microsoft tillsammans med en del större Datortillverkare
gått med på att köparen faktiskt får byta från Vista till XP-Pro SP-2 utan
kostnad!!!

Kolla i butiken.


Arne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-01-31, 18:37
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Köpa PC

Tack allesammans!
Min bild har klarnat väsentligt!
Utom på en punkt, processorn - begriper inte så mycket att jag skulle kunna välja/rata en. Hz-någontning...?

Om någon vill fylla kriterierna för PC-köp är jag mer ä'n tacksam.

Lefteris
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-01-31, 19:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Köpa PC

Ska du köpa en bärbar för rimliga pengar hittar du nog ingen högre än 1,8 Ghz. Men där bör du ligga och ha 2 Gb minne. Minst. Stationära kan du hitta med högre frekvens.

Personligen gillar jag Intels Dual-Core proccesorer. Dvs du har två kärnor som arbetar parallellt i en processor vilket gör den snabbare än en med en kärna. Det sägs att Intel precis ska komma med en Processor med fyra kärnor. Det ska tydligen bara röra sig om månader. Den lär nog bli grym. Om du kan vänta lite. Fast den kommer nog att kosta en del också...

Sedan kan man stressa processorn genom att sk överklocka den. Då arbetar den fortare än den är avsedd att göra. Jag gör det inte och det är inget jag rekommenderar. Men vissa anser sig ha behov av det.

Peter
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-02-02, 21:28
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Köpa PC

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Och mig veterligt går det väl knappast att köpa en dator utan Vista numera (sa han med lätt besvikelse i rösten)
Köpte en stationär dator till gossen i julkapp och det var bara att välja Vista eller XP. Jag valde XP, inga problem. Förutom 2GB internminne så köpte jag ett bättre grafikkort med eget minne. Gällande bärbara så lär LG ha både Vista och XP installerat så man avinstallerar enkelt vid första inloggningen det program man inte vill ha.

birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT