Här kommer ett till hejjarop till alla er som slutat röka!
För några år sedan slutade jag tvärt från ett paket om dagen till inget, klarade mig utan tuggummin och annat. Det som hjälpte mig var att jag någon vecka innan började fundera på om det verkligen var så gott som jag tyckte att röka, sen satte jag ett datum (det var ett projektavslut så det blev lite förändring i livet) och berättade för alla att jag skulle sluta då.
Hade tidigare ett antal misslyckade försök att sluta bakom mig så ingen på jobbet trodde väl på att jag skulla lyckas denna gång. Därför skrev jag tydligt på en tavla utanför kontoret "Idag har jag varit rökfri i 2 dagar" varje dag när jag kom plussade jag på en dag. Det blev snabbt en morot att inte sudda på tavlan och ge alla rätt. Det var hårt i början men någon sa att det tar tre dagar för nikotinet att gå ur kroppen och att det tar tre veckor för beroendet att gå bort, men att byta mönstret med rökningen tar mellan tre månader och tre... ja ni förstår vad jag menar.
Ganska snabbt upptäcker man att lukt- och smaksinnet kommer tillbaka, lungorna mår bättre och man mår bättre över huvud taget.
Så ni som tycker att det är svårt, kämpa på! Det blir bättre.
/Peter
- inte ens ett litet bloss sen -98 och tycker faktiskt att rök luktar riktigt illa!