Citat:
Ursprungligen postat av ricky
Hittade en reseberättelse som jag citerar ett stycke ur!
Citat:
En sen kväll började vi diskutera varför många träd är vitmålade upp till ca en meters höjd, skydd mot skadeinsekter, vägmarkeringar med flera djupa teorier framlades. Senare fick vi reda på att det bara är som dekoration.. Slut citat 
|
Kul att bli citerad men svaret kom från servitören på en taverna i Alinda på Leros och jag undrar så här i efterhand om uppgiften var så vederhäftig. Efter envist googlande så tror jag mer på insektsbekämpning och att färgen innehåller kalk. (Och varför skulle Lakis och Zanets släktingar "hitte på")
Enligt en fruktodlarsida har det även i Sverige förekommit att man kalkat fruktträd på hösten. Dels mot insektsangrepp och dels för att träden inte skulle bli för varma i vårsolen innan tjälen gått ur jorden. (Men tjäle är nog rätt ovanligt på de grekiska öarna.)
Grekiska informationssidor lämnar blandade svar, både insektsskydd och trafiksäkerhet nämns, men ingenting om dekoration.
Eller kanske är det bara en tradition ungefär som att vi alltid brukar ha vita knutar på röda stugor?
//PO
-kalkad men inte rörd.