Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-12, 13:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det där med 5-årig grexit. Är ni säkra på att det är nått negativt?
Någon i tråden har talat om valutabyte under kontrollerade former, vilket jag inte trott går att få till. Detta kanske är något åt det hållet. Inför en parallell valuta, få en bättre konkurrenskraft. Kanske fortfarande ha kvar uppbackningen från ECB (så att banksystemet inte kraschar) iom att man formellt inte lämnar eurogruppen för gott
OBS. Helt amatörmässiga spekulationer
Exakt så har mina tankar också gått Laero. Jag har länge (sedan den infördes) varit tydlig i min skeptiska inställning till euro-unionen och att ingen nation på lång sikt mår bra av den. Men om man nu sitter i den så är det min uppfattning att en "Akut-exit" (i detta fall AkutGrexit) är det sämsta tänkbara.

Därför vore en "Mjuk-exit" kanske en hanterbar lösning. T ex genom att kalla det en "tillfällig" 5-årig Grexit. Efter de fem åren har förhoppningsvis Grekland överlevt, men också kommit till insikt att man inte vill tillbaka in i eländet igen. Kan vara den minst dåliga lösningen.

Vad gäller euro-rådets plötsligt ökade misstro till att Grekland genomför sina åtaganden så gör det att man verkligen börjar vackla i förtroendet för dem själva. För några veckor sedan lade man fram ett avtalsförslag som man verkligen pressade för att Grekland skulle acceptera. När du Grekland kommer med ett motförslag, som rimligtvis inte är tuffare, då svarar man med misstro mot genomförandet. Det låter som lekstuga, men är ju tyvärr något mycket allvarligare.

Masse
Svara med citat