Sv: En uventet glede
Det händer då och då att man får gåvor på det boende man har tagit logi. Något typiskt "turistiskt" för ön. Eller, vilket uppskattas, olivolja om värden/värdparet har egen produktion.
Men inte så ofta händer det att man får något av studiogrannar, som i Karis fall.
Vi var med om det första gången vi var på Astypalea. Där fanns en pelikan vid namn Yannis (det är efter honom jag har tagit mitt namn). Han terroriserade bagaren i Pera Gialos var morgon med att gå in i bageriet. Vi hade perfekt utsikt från vår balkong för att se skådespelet. Bagaren tog till en stor kvast och sopade ut honom. Då fortsatte han till supermarket, som hade sina grönsaker utanför affären. Det var ett nöje att se honom var morgon.
Som grannar hade vi ett kanadensiskt (eller amerikanskt) par. Hon satt ofta på balkongen och målade akvareller.
Tidigt på avresemorgonen såg vi att det låg ett ark inskjuten under dörren. Det var en akvarell på Yannis från vår studiogranne.
Akvarellen är inramad och jag blickar på den var morgon när jag äter frukost. Jag är så glad över den
Birgitta.
|