Som ateist må jeg si tusen takk, Monica, for dette innlegget. Jeg har ofte undret meg over den greske kirken og dens plass i samfunnet. Når jeg spør mine greske venner (de fleste i alderen 30 til 50) om dette, får jeg alltid så unnvikende svar. De bruker kirken som mange nordmenn gjør, altså til vigsler, barnedåp, begravelser, og utenom det kanskje til en messe i påsken eller når de feirer navnedagen sin. Utenom det er de likegyldige til den. Som jeg har nevnt før her på forumet, virker det som de har en respekt for kirken, men kun fordi foreldrene deres har det, med andre ord, deres respekt er for foreldrene, først og fremst, og kirken, presten og religionen får respekt ut fra en tanke om at å avvise dette betyr å avvise foreldrene - en teori, ikke nødvendigvis en "sannhet".
Når jeg vandrer rundt i Nafplio en søndags formiddag ser jeg hvem som forlater søndagsgudstjenestene: De aller fleste er pensjonister, ca 80 prosent av dem er kvinner. Jeg møter også ofte en nysgjerrighet når vi samtaler om dette, jeg sier åpent at jeg er ateist, og da får jeg enten kommentarer som "det er jeg og, men ikke si det til noen" eller "det er ikke så viktig for meg, men jeg tror det finnes en gud."
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P
Sen finns det sidor hos den ortodoxa kyrkan som skiljer sig mycket från dogmerna i framför allt frikyrkan. Man pratar aldrig/sällan/ om synd och skuld. Man låter prästen sköta konversationen med Gud. Prästen som ena minuten glatt pratar och dricker kaffe och är som en vanlig människa och i den stund han går in i kyrkan förvandlas till Guds mellanhand. Mycket praktiskt vill jag påstå.
|
Ja, virkelig praktisk! Og dette er også interessant i forhold til det lutheranske "I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød" (fra 1. Mosebok). Man må yte for å nyte, det er en doktrine vi er vokst opp med. I Hellas er det nødvendigvis ikke slik. Man kan godt nyte, uten nødvendigvis å yte. Kanskje det er derfor vi tiltrekkes sånn av den greske mentaliteten