Visa ett inlägg
Gammal 2014-06-11, 09:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

MÅNDAG-TISDAG 14-06-09--10

RESDAG Sifnos - Pireus.

Med lite vemod packade vi så våra väskor måndag förmiddag för att lämna Sifnos under dagen. En ö som vi nu under vårt första besök kommit att uppskatta och trivas på. Vår förträfflige hyresvärd, Simeon, transporterade kl 15.00 oss till hamnen inför avfärden med "slowboat" till Pireus, dit vi anlände efter knappa 5 tim båtresa.

Efter landstigning hade vi vårt bokade hotell, utmärkta Pireus Dream Hotel, inom bekvämt räckhåll. Endast c:a 10 min promenad från Gate 9 i hamnen. Tack för det tipset!

Efter incheckning blev det ännu en kort promenad. C:a 22.00 bänkade vi oss åter på tavernan Rakadiko för att där trösta oss med en sen middag. Bl a än en gång deras friterade hela små bläckfiskar. Tack än en gång för det tipset också!!!!

Mätta och nöjda vandrade vi sedan genom den tysta och stilla Pireusnatten. Luften var ljum och kändes som sammet. Kvarteren är förvisso ruffiga, men den oro och otrygghet som många vittnar om att känna i Pireus har jag aldrig känt. Så ej heller denna gång. Är väl lite knäpp, men jag känner välbehag i Pireus.

RESDAG Pireus - Egina

God och prisvärd frukost intogs på hotellet. Endast 5 E per person! Sedan utcheckning och kort promenad tillbaka till Gate 9. Där inhandlades biljetter för båttur till Egina.

Klockan 09.00 avseglade vi för vårt 8:e besök på denna ö, som sedan vi besökte den första gången i slutet av 90-talet har kommit att kännas som vårt andra hem. Det var en speciell sjötur för oss med lustfylld förväntan. Det var nämligen första gången på länge som vi skulle ankomma till Agia Marina sjövägen. På senare år, sedan båten Elvira slutat gå, har vi varit hänvisade till båt till Egina stad, och sedan buss eller taxi därifrån.

I härligt väder gled båten Alexandros fram, först genom skeppskyrkogården utanför Pireus, för att sedan först anlöpa till Souvala. En liten sömnig hamnby som vi brukar besöka per moppe. Sedan ytterligare 30 min sjöresa längs Eginas kust innan vi sakta gled in i Agia Marinas vik och vi åter skådade byn från havet.

Vi hade tänkt att vänta med att boka boende tills vi kom hit. Men när jag under Sifnos-dagarna vid något tillfälle satt och kollade på Booking.com såg jag att ett av de boenden som jag spanat in som intressant var nästan fullbokat. Vi beslöt då att redan då boka. När vi nu kom dit och togs emot av trevlige Matthieu som driver stället med sin unga familj kunde vi konstatera att det var ett klokt val.

Han bjöd oss att sitta ner med ett glas svalt vitt vin och oliver medan han gav oss en trevlig uppdatering om Egina, Agia Marina, och vad som hänt sedan vi var här senast. Ett utmärkt och prisvärt boende!

Dagen ägnades sedan åt att knalla runt i byn och se oss omkring. Och inte minst åt alla kära och glada återseenden. Det blev omfamningar, leenden, kindpussar och ljuvligt glada utrop och skratt. Härliga välkomnande efter fyra år! Det var med välbehag som vi lite trötta gick hem och nattade oss efter sedvanliga sängfösare hos Panos och Eleni på Cafe Marina.

Här råder nu (onsdag förmiddag) "Masse-väder" d v s strålande sol och gassande värme. Då och då blandat med lite svalkande vindpustar. Dagen kommer att ägnas åt att på stranden så väl som möjligt tillvarata detta.

Masse
Svara med citat