Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-23, 10:45
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Hej Hannes!

Du kommer inte att bo i centrala Lardos, du kommer att bo i en liten by som heter Lothiarika. Några få restauranger, några turistshoppar that's it. Ett par stora all-inclusive hotell har tagit död på det mesta. Många ryssar är det som bor på de hotellen.
Nu ska jag försöka svara på dina frågor så gott det går.
. Förekommer det ormar inne i Lardos? Vilka arter isåfall? Ormar är kul att titta på tycker jag, även om jag iakttar stor försiktighet och har respekt för dem.
Ormar och andra varelser som kan bitas finns i det berg som ligger precis vid byn. Men ingen rekommenderar dig att gå upp där.

2. Jag är i ett stort behov av att röra på mig eftersom att jag lätt blir rastlös och att jag tycker om att promenera. Är det någon som vet någon bra promenadslinga på cirka 20-30 minuter i normal takt som man kan starta vid Hotell Bel Mare?
Du kan gå från byn till Lardos stad och tillbaka igen, det är ca 4 km totalt. Men vägarna är smala och folk kör som ...... så akta dig! Men du kan roa dig med vattensporter för det har de på stranden!

3. Hur är närmsta sandstranden?
a) Långgrund eller djup?
b) Sandbotten eller stenbotten?
Stranden har du nära till, exakt hur nära vet jag inte. Men det är ingen ökensand, utan stora och mindre stenar. Bottnen består av sten och stenblock. Blir djupt fort om du inte hittar en sten att stå på. Att använda badskor är nästan ett måste för att inte få någon sjöborre i foten. Sjöborrar fiskas nämnligen vid lågvatten och det ska tydligen finnas gott om dem även om jag aldrig sett någon.

4. Finns det någon ''supermarket'' som det kallas i Turkiet iallafall (där har vi tidigare semestrat) nära hotellet?
Finns ingen ren matbutik. Som jag skrev innan finns de tre turistshoppar, alla med olika sortiment vad det gäller mat. Men ingen ren matbutik, då får man ta sig till Lardos, Pefkos eller Lindos.

5. Hur är glassutbudet på Rhodos? Kan det jämföras med Turkiet?
Äter inte glass så här låter jag bli att svara. Jag har sett barn springa omkring med pinnglass och strutat det är allt jag vet

6. Hur långt in på kvällen är poolen öppen på Bel Mare hotell? Då jag är kvällspigg och morgontrött kommer jag gärna bada så långt in på kvällen det går, samtidigt som jag gärna sover till 11-12 tiden på förmiddagen.
Poolerna brukar stänga 20.00 för rengöring rent allmänt. Du får nog höra med hotellet. Men havet är badbart hela dygnet

7. Till exempel vilka djur som inte förekommer i Sverige finns goda chanser att få se i Lardos?
Åsnor, getter och sen katter förståss

8. Finns det tvättmaskiner på hotellet?
Vet ej, troligen inte

9. Finns det möjlighet till shopping inom promenadavstånd från hotellet?
Se tidigare svar. Dyra fina butiker finns i all-in hotellen men där betonar jag DYRA.

10. Finns det maneter vid stränderna i Lardos?
Har aldrig sett nån men jag kan ha haft tur
Svara med citat