Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Det tycker jag är en både brutal och skev jämförelse. Den drabbade människorna på plats. Vi sitter nu hemma och diskuterar en, eller egentligen flera, teoretiska händelser i framtiden. Där man i förväg kan bestämma sig för vad man själv vill göra. Resa eller avstå. Enkelt.
|
Om du läser igen ser du att jag inte jämför
händelserna utan
diskussionerna. Man kan tycka vad man vill om den med, själv anser jag att enskilda resenärer, som jag själv, måste vara beredda att ta det ansvar vi nu talar om.
Citat:
Förhoppningsvis blir det inga större följder. Om alla hjälps åt. Men jag tycker i alla fall att man ska vara medveten om att det kan gå rent åt he... i värsta fall. Det är faktiskt det enda jag säger! Att man ska vara medveten om att risken finns även om även jag tror att den är väldigt liten. Det anser inte jag vara panik eller hysteri. Det anser jag är att vara realist...
|
Jag ber om ursäkt för att både du och seukel åker med i min svarsiver här. Dina inlägg är mer balanserade och jag menade inte att beskylla dig för att vara hysterisk. Samtidigt tror jag du överdriver riskerna även om "det värsta" - en statsbankrutt - inträffar, men jag är orättvis om jag beskyller dig för att vara hysterisk. Det anser jag däremot en allmän avrådan från att åka till Grekland vara.
Citat:
 Av vilka? Oss här på Kalimera? Jag tror inte vi kan påverka så mycket...
|
Av alla - greker, turister, IMF, EU, Papandreou, opposition, alla. Sen skiter ju all of the above högaktningsfullt i vad en småländsk kretaturist på ett forum tycker och tänker, men jag framför min åsikt ändå. Alltid gör det nån sme´gla´.
Citat:
Jag har själv suttit och planerat en höstresa i veckan. Eftersom jag hoppas att det ska lösa sig. Men för att vara realistisk så kommer jag inte att beställa några biljetter eller boka rum förän efter den 28 juni när jag vet hur det gått i Parlamentet...
Jag kommer att hålla tummarna för Papandreou! Och för att oppositionen tar sitt förnuft tillfånga och inser vad som krävs av Grekland nu... Och stöttar Grekland oavsett politiska skillnader.
Peter
|
Det gör vi allihop. Som sagt, sans och balans är det som krävs för att det här ska bli så smidigt som möjligt.
Jag är inte ekonom, men jag är amatörhistoriker, och finns det något man kan lära sig av historien är det att de gånger paniken tillåtits sprida sig har det gått käpprätt åt pipsvängen, men de gånger man behållt förnuftet i första rummet har man lyckats åstadkomma ganska storartade förändringar utan alltför mycket kaos.