Hei Fernanda
Jeg tror det kommer an på stedet. Selv kan jeg bare svare for Athen og Nafplio. I Athen overholdes røykeforbudet = ingen røyking inne på spisesteder, barer, kafeer etc.
Men i Nafplio er det motsatt. Det røykes over alt på barer og kafeer og i de fleste restaurantene, selv om noen av de sistnevnte har egne "røykeavdelinger".
Jeg spurte et par grekere i Nafplio hvorfor det var slik, og fikk som svar av den ene at det var fordi "alle" i Nafplio kjente minst én i politiet (inkludert eiere av utsteder), slik at det ville være umulig å holde en slik lov i hevd.
Den andre sa at det var så harde tider i Hellas, at hvis folk ikke fikk røyke når de gikk ut ville ingen gå ut lengre, for alle har minst en røyker i sin familie eller
parea. Mange utesteder ville dermed måtte stenge - og politi og politikere i Nafplio var smarte nok til å forstå at det ikke ville være bra for byen.
Han kan ha rett. I den måneden røykeloven halvhjertet ble forsøkt håndhevet i Nafplio, var det bare de stedene som tillot røyking som hadde gjester. De andre sto tomme.