Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-26, 15:29
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Grekisk middag

Jeg liker også "klyftpotatis". Jeg lager dem som karinafp, men har også litt sitronsaft over før jeg setter dem i ovnen. Imidlertid er det pommes frittes/french fries som er den fortrukne poteten blant mine greske venner, så jeg har måttet lære meg det også. Det er jo ikke vanskelig, men jeg pleide å være redd for den varme oljen - tenk om den begynte å brenne! Trikset er å ha et lokk som passer til pannen de stekes i, og ikke bruke kjøkkenvifte. Skulle det flamme opp vil du ikke ha ilden opp i vifta, men kvele den ved hjelp av lokket.

Trenger kanskje ikke legge ut oppskrift, men her er nå en:

Varm masse solsikkeolje opp i en vid panne med høye kanter. Den er varm nok når det bruser heftig rundt skaftet på en treskje, eller prøv med en potetbit. Mens oljen varmes opp, skreller jeg poteter og skjærer dem i tykke strimler. Grekerne salter dem før de legger dem oppi frityroljen, det gjør ikke jeg. Så er det bare å steke til potetene får fin farge, rør av og til. Når de er klare skrur jeg av varmen, og øser potetene med hullsleiv opp i et fat med kjøkkenpapir så de blir litt mindre fettete. Salte og spis.

Pommes frites-eksperter anbefaler å først halvsteke potetene, ta dem opp og så steke igjen, men det gidder ikke jeg, og har aldri sett en greker gjør det heller. Sikkert sånne fine ting de driver med i Frankrike
Svara med citat