Visa ett inlägg
Gammal 2009-10-17, 13:52
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Varje ar kommer tusentals flyktingar till Grekland genom Turkiet. Turkiet har egentligen som uppgift att hindra alla flyktingar fran att ta sig in i Turkiet men det gor de inte.
Jag kanske missuppfattar dig här, men menar du alltså att om Turkiet bara stoppade flyktingar vid sin gräns så skulle det vara frid o fröjd för Grekland och resten av Europa. Det finns ju en orsak till att människor flyr för sitt liv från talibaner, krig och svält etc.
Citat:
Jag tycker inte att det har ar Greklands problem och ansvar utan hela Europas ansvar, Grekland kan inte ta hela skulden. Svenska medier ar forstas forst med att kritisera allt som Grekland gor, utan att forklara varfor situationen ar som den ar.
Du har rätt i att andra EU-länder har ett stort ansvar för att hjälpa Grekland med stora flyktingströmmar. Däremot kan du inte kritisera svenska medier. Det är människorättsorganisationer som rapporterar om Greklands övertramp, medier rapporterar detta vilket är deras uppgift i en demokrati.

Citat:
Sen vet jag inte hur sant det ar att Grekland "utsätter misstänkta brottslingar för tortyrliknande behandling"
Har du glömt det smygfilmade tv-inslaget av två misstänkta som misshandlas grovt? Bilder säger mer en tusen ord sägs det ju, men det finns skrivna rapporter om liknande händelser.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men bojkott, som du frågar om, det hamnar inte i samma division för mig. För mig hamnar resebojkotter i häradet "repressiva system som satsar hårt på turism för att putsa upp ett skamfilat rykte" - ungefär.
Till ett sådan land skulle jag nog, som ett personligt ställningstagande, inte åka.
Jag håller med dig om det. Det finns långt värre länder, ex.vis Burma, kanske Kina mfl mfl, som gärna tar emot turister och som vi kan avstå att resa till innan vi placerar Grekland i den divisionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Formannskapet vil også legge fram forslag i september om at flyktninger og asylsøkere til EU skal fordeles blant de 27 medlemslandene for å lette byrdene strømmen av flyktninger til Middelhavslandene påfører dem. Italia, Hellas, Spania og Malta er de største mottakere av flyktninger og har uttalt at de ikke kan håndtere situasjonen på egenhånd.
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Flyktingarna verkar TYVÄRR inte välkomna någonstans just nu..... Även svenska kommuner försöker ju "slippa" Hemskt!
Lissi
Precis som ni skriver måste fler länder dela på flyktingmottagandet. Det finns skrämmande exempel på nordiska länder som praktiskt taget inte bidrar eller svenska kommuner som vägrar ta emot ensamkommande barn. Men det är ju inte huruvida Grekland tar emot få eller många flyktingar det handlar om. Kritiken rör ju missförhållanden och rätts-osäkerhet i själva hanteringen av flyktingarna.

Lars
Svara med citat