Citat:
Ursprungligen postat av Aina
Skeppshults gjutjärnspanna slår det mesta...
|
Mmmm...

Har också en sådan. En stor. Plus två andra gjutjärnspannor (en för kött, en för fisk) Och en gryta...

Grytan är nu 5 år gammal och börjar få lagom patina och smak...
Citat:
...även maken när han kommer hem sent.
|
Olika äro en pannas användningsområden...

Jag lider med din make...

Förstår att han äter mycket Magnecyl...
Janne. Om ni inte redan har en bra gjutjärnspanna av någon typ så bör ni köpa en sådan. Alla de här belagda pannorna har sin funktion, jag har ett par, men inget slår en riktig järnpanna! Det bara är så!!! Stekytan. Smaken...
Jag har idag ett Skeppshultsjärn och två andra gjutjärnspannor. En gjutjärnsgryta och två belagda stekjärn och dessutom en Wok. Och samtliga används beroende på vad jag ska laga...!!!

Du kan tex inte laga Tai i en gjutjärnspanna. Då måste man ha en Wok eller en belagd panna!
Har ni redan en eller ett par riktiga gjutjärnspannor så köp en panna med titanbeläggning. De brukar oftast vara bra.
MEN OCH OBS! Se till att ni köper ett järn med så tjock botten som möjligt!!! Helst i koppar. Det ger en bra och jämn värme! Det är egentligen inte belägningen som är det viktiga! Det är hur pannan fördelar och håller värmen... Och en
torr belagd panna skall aldrig ställas på en varm platta!!! Det betyder inte så mycket för beläggningen men de är ofta av aluminium, och då finns det stor risk att den slår sig. Om ni inte köper en med kopparbotten...
Och i belagda pannor FÅR du inte använda redskap av metall!!! Då riskerar du att skada ytan och då kan du slänga pannan! Trä eller mjuka plastredskap är det som gäller i sådana pannor.
Peter - som faktiskt har ett par bitar oxfilé, som bara väntar på att träffa min egen pepparsås och lite pomme, i micron. Det är enda stället katterna inte kommer åt dem...

(Jag vill dock påpeka att det är väldigt sällan jag gottar mig så numera...

)
P.S. Att välja panna kan vara svårt. MEN. Kolla ordentligt och var beredd på att lägga lite pengar på den! Den panna ni köper nu ska vara en panna
ni ska ha tills ni hamnar på "hemmet..." Så lägg ett par kronor extra för att få bra kvalitet. Min äldsta panna är från 1940-talet...
D.S.