Citat:
Ursprungligen postat av Vilma
Fin bild! Vad jag längtar dit när jag ser den! Det ser så läckert ut nerifrån med kyrkan längst ut på berget.
Jag har ett härligt kort på mina killar, taget från samma ställe, som ditt Ritta, men åt motsatt håll. Där är en fantastisk utsikt ner mot Amopi och ut över havet, man ser hur det mycket det blåser, som det nog alltid gör där.
Vi åkte en kväll upp till Manetes o åt middag där. Vi var de enda gästerna när vi var där, men det var väldigt mysigt. Vi åt en jättegod middag. Värdinnan var mycket trevlig och öppen mot oss och det var intressant att höra henne berätta om hur hon levde där. När vi skulle åka tillbaka bjöd hon in oss för att se hur deras hem såg ut. Ett kul minne.
Vi åkte till Lefkos ett par gånger. Första gången åkte vi dit över bergen, vi trodde den vägen var kortast, men det var en lite jobbig slingrig väg. Det var ändå värt det för det var mysigt att stanna till och äta lunch där uppe i Pyles, tyckte vi. Tillbaka åkte vi över Arkassa, Finiki o Manetes och den vägen var smidig och kändes kortare så den åkte vi nästa gång.
|
Restaurangen i Menetes som du nämner heter Dionysos. Det är en riktig pärla. Det är Irene, dottern i familjen som står för driften av restaurangen men matlagningen kan ofta skötas av gamla farmor eller mamma. Men vem som än lagat maten så är det en fantastisk upplevelse att äta hos Irene. Äter gör man i den lilla trädgården som väl en gång varit husets lilla privata trädgård. Som "återvändare" till ön missar vi aldrig att åka upp till Irene och äta minst några gånger varje år.