Ämne: Euron
Visa ett inlägg
Gammal 2008-12-18, 20:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det värsta är att vi aldrig kommer att se euron sjunka heller!! Möjligen under 11 kr men aldrig under 10 kr igen...
Under förutsättning att det inte dyker upp fler finansiella "bubblor" nu så tror jag att vi står på toppen. (Eller botten om man vill kalla det för det...) Och det är mycket möjligt att vi kommer att ha den här kursen under en viss tid framöver. Tills den finansiella marknaden börjar återhämta sig. Men min gissning är att Kronan kommer att stärkas så sakta framöver och åter komma ner till kring 9,50 på 1 - 2 års sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
...1:50 för en dansk krona.
När jag flyttade ner till Malmö så kostade 1 Dansk Krona ca 80 Öre... Det var tider det... Gammeldansken har blivit dyyyyr....

Men då kan man ställa frågan: Hur kommer det sig att Svenska Kronan nästan halverats i värde mot den Danska...?

Ett (del)svar är att Danmark sade nej till att införa EURO, MEN kopplade den Danska Kronan till EU:s växelkursmekanism ERM2 som bara låter den Danska Kronan svänga +/- 2,25 % mot EUROn! Därför har Danmark EUROns stabilitet men fortfarande sin egen valuta. Naturligtvis finns det många andra faktorer som påverkat kursen också.

(Gissa om de 26.000 pers som varje dag pendlar över bron till Kph och jobbar skrattar hela vägen till banken den 25:e varje månad...?! De har fått en hyfsad löneförhöjning de senaste månaderna. Närmare 20%!)

Sverige hade också också möjligheten att ansluta sig till ERM2. Så jag ber att få framföra mitt varma tack till de som uppenbarligen tyckte att det var onödigt... De som trodde att lilla Sveriges Krona skulle stå stark när det blåser.... Och det är väldigt tyst från EURO-motståndarna här nu tycker jag...

Citat:
Varför ska vi Svenskar vara så förbaskat enögda och tro att vi alltid vet bäst?!
Tack. Det är alltså inte bara jag som tycker så... Danskarna var djä... smarta. Sedan tycker jag inskränkta passar bättre än enögda.

Majoriteten av alla "experter" och politiker var för att vi skulle införa EURO. Men pga klantighet så skulle det genomföras en folkomröstning. Och som någon sade så röstar folket oftast känsomässigt mer än rationellt...

Citat:
Nu är det så dags att vilja ha EUR. Det blir väl bara vänta och se hur djup kronan ska falla.
Nu är det ju hopplöst. Men om vi har tur, vilket jag tror, så stärks Kronan till 9,50 på 1 - 2 års sikt. Och det är ju sagt att det ska bli en ny folkomröstning framöver. Då kanske det finns en majoritet för att införa EURO när man sett hur känslig Kronan är? Min förhoppning är att politikerna tar ett ordentligt tag om kulpåsen och utan omröstning säger: Nu nu gör vi så här! Men det är väl för mycket att hoppas på...

Vi hade chansen att gå över till EURO vid en kurs på ca 7,30 en gång i tiden. Det tackade det Svenska folket nej till. Pga att politikerna klantade sig och var lika flata som folie. Nu betalar vi omkring 11 Kr för samma EURO! Hur kul är det?

Om vi gått med från början hade alla importerade varor från EU varit betydligt billigare idag. Från bilar till livsmedel. Våra resor hade varit billigare. Vi hade helt enkelt haft betydligt lägre kostnader i vardagslivet och haft mer pengar i plånboken...

Vad finns det för argument kvar att behålla Kronan? Att vi kan bestämma över den själva? Tja, det har ju varit lyckat så här långt... Vi får inte ens vara med på de möten som rör EURO eftersom vi inte har den trots att vi är med i EU. Vi kan inte påverka något vi inte ar anslutna till!

Irriterad? Vem? Jag?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Jag som har många kunder ute i Europa och fakturerar mycket i Euro jublar!
Som alltid är det någon som lyckas få någon fördel... Du, och de som jobbpendlar till Danmark...
Svara med citat