Citat:
Ursprungligen postat av laero
På en fungerande marknad är konsumentens (resenärens) roll att köpa bästa möjliga vara till lägsta möjliga pris. Säljarens (flygbolagets) roll är att nå det vinstkrav som ägaren önskar genom att sälja en vara som marknaden vill ha. När konkurrensen fungerar samspelar dessa faktorer till ett pris som båda parter accepterar.
Som konsument är vår roll aldrig att vilja betala ett högt pris av omtanke om ett företag som drivs av vinstintresse.
Lars
|
Njae, visst har du rätt. Till viss del...

Vad jag menar är bara att man ibland kan välja att betala för en viss service, och att det kan vara värt en hel del.
På samma sätt som inte alla handlar kläder på HM utan i "dyrare" affärer fastän kvaliteten kanske inte är bättre. Man kanske bara gillar känslan, eller designen mer.
Eller att man har en god relation till sin bank och därför inte väljer den billigaste.
Det gör man ju inte av omtanke för företagets vinstintresse, utan av egna intressen.
Så det handlar inte alltid om att handla till lägsta möjliga pris.
Det är ju det tillgång och efterfrågan handlar om. Som du är inne på också!
Det är däremot farligt att
bara använda priset som konkurensmedel. Då är vi ute på farlig mark och har kanske betalat en (billig) biljett som inte längre är användbar alls. Och även om jag då bara har jag lagt ut lite pengar, så är det ändå mer än om jag hade fått en resa på köpet!
Jag är personligen beredd att betala lite mer för att få en vara/tjänst som jag vet fungerar. Visst, jag vet att det inte finns några garantier att det fungerar bara för att jag betalat mer, men det är ju tyvärr en konsekvens av att priserna har drivits i botten (som konkurrensmedel) in absurdum!
Min personliga integritet gör också att jag är beredd att betala för att de anställda skall ha en dräglig tillvaro.
Och för mig är det en självklarhet att personalen är den som får stryka på foten först, när man skall skära i kostnader. Ägarintressen ligger däremot högt på listan över intressen att ta tillvara på...
Observera att jag på intet sätt anklagar dig personligen för att ha köpt en 5-kronorsresa! Jag skrev inlägget mer som en allmän reflektion på dagens alltmer kostnadsinriktade konkurrenssituation.
Det är bra att företagen inte skapar sig enorma vinster som ett fåtal kan ha glädje av, men de måste ha möjlighet att skapa vinster för överlevnad och framtida investeringar.
Min konklusion: Kostnaden är inte allt!

Sven